Hovoříme –
li o 13. – 14. století obecně, tak
můžeme konstatovat, že výraznou součástí života středověkých lidí byla
křesťanská víra, která přestavovala i základní princip duchovního života
každého jednotlivce k jeho realitě. A všechno, co se mluvilo, dělo,
konalo a jednalo mimo víru, bylo zavrženíhodné.
Ze stejného
principu (středobodu křesťanské víry) vycházela i středověká filosofie; protože
středověk nebyl schopen rozlišovat na to, co jsou fakta a co je víra, tak každý
krůček v poznání byl také krůčkem v Bohu, protože ten jediný je nejvyšší
Pravdou a poznání je krůček k pochopení Boha.
Také středověká
věda vycházela ze stejného principu: už jedno byly dány základní pravdy
v Božím zákonu a ty jsou normou pro myšlení a chování každého křesťana.
Písmo umožňuje pochopit Boha jako nejvyšší pravdu. Ovšem, Písmo smějí vykládat
jen církevní Otcové, kteří byli současně považováni i za nejvýznamnější
filozofy. Jistě je na místě se ptát, co bylo cílem středověké vědy?
Tomáš Akvinský
Základní pravdy
byly už jednou dány v Božím zákonu → = norma pro myšlení a chování každého
křesťana, Bible je prostředek k pochopení Boha jako nejvyšší pravdy →
písmo smějí vykládat jen někteří jedinci - církevní otci, kteří byli považováni
za nejvýznamnější filosofy
cílem středověké
vědy bylo harmonizování lidské zkušenosti s principy víry – ke změně došlo
až ve 13. st. → Tomáš Akvinský: „Lidská zkušenost je v rozporu
s Písmem a nezbývá nic jiného než hledat novou interpretaci příslušných
biblických výroků“ – pro husity byla ovšem největší autoritou Bible.
Zázrak jako
součást reality
Středověký
člověk ve svém světě prosyceném vírou považoval za skutečné i nadpřirozené jevy
a bytosti → zázrak byl součástí reality a interpretován jako projev moci
svatých či samotného Boha; boží zákon ale nebyl jediným principem, který se
podílel na světovém dění, křesťanské náboženství předpokládalo i víru
v protivníka Božího úsilí – ďábla – vše, co se událo, bylo nutné uvést do
kontextu probíhajícího zápasu mezi silami dobra a zla → mezi říší Boha (Dei) a
ďábla (diaboli) → ďábel byl ve středověku původcem čarodějnictví – tento názor
sdíleli i učenci, kteří jinak brojili proti pověrčivosti (Jakoubek ze Stříbra)
Vnímání času
Individuální
lidský čas ubíhá, ale svět řízený Bohem v podstatě změnám nepodléhá;
společenský systém = ORDO – je neměnný, neboť byl stvořen Bohem a s Bohem
by měl setrvat do věčnosti → existence tří stavů je věčná – přirovnání ke
Kristovu tělu (hlava=kněží, ruce=světští feudálové, nohy=dělný lid – na nich
stojí celé tělo)
Společnost jako
živý organismus
Společnost 14. a
15. st. byla i přes ORDO živým organismem – velkou změnou je nárůst významu
měst od 13. st. → vzniká početná vrstva měšťanů a jejich sílící hospodářská
váha samozřejmě později vyústila ve snahu získat politickou moc – rovnováha
společnosti byla narušena (historikové v této souvislosti hovoří o „první
krizi feudalismu“)
Opuštění Božího
zákona jako následek společenské krize
Společenská
krize, která zasáhla Čechy ve 14. a 15. st., byla podle tehdejších myslitelů
důsledkem opuštění božího zákona → nápravou pak mělo být důsledné respektování
slova Božího obsaženého v Bibli – zejména pak v Novém zákoně, závazným
ideálem se měla stát evangelia a nikoli nálezy církevních hodnostářů a koncilů
→ „reformní ideologové popřeli lidské autority a obrátili se k autoritě
nejvyšší“ – chtěli opakovat minulost → návrat k ideálu = Bibli jako
rozhodující autoritě, od 3. čtvrtiny 14. st. byl výrazem snahy části
duchovenstva a určitého počtu laiků nalézt cestu z labyrintu, v němž
se společnost ocitla
Pražská
univerzita: Jan Hus – nutnost reforem, návrat zesvětštělé církve
k původnímu pastýřskému poslání → Nenásilné změny – převládali i po
upálení MJH
Symbolem
reformace bylo zavedení laického kalicha (1414 Jakoubek ze Stříbra) → přijímaní
pod obojí (sub utraque specie) – bylo úkazem demokratických trendů ve
společnosti 14. st. – laik byl přijímáním pod obojí zrovnoprávněn s knězem
1414-19 –
vyvlastnění církevních statků, nastolení světské kontroly nad činností kněze →
výsledek české reformace – reformace nezasála všechna města a Moravu
v létě 1419
došlo ke změně v revoluci – 30.7. 1419 1. pražská defenestrace – konšelé
na Novém městě pražském
1420 – 4
artikuly pražské – program husitských stran → základní principy podle evangelia
– jejich přijetím se měl vytvořit stát na skutečně křesťanských základech
rozdělení
husitských hnutí: a) táboří (radikálové); b) orebité (východočeští husité –
umírnění); c) pražané (vyloženě umírnění)
Žádné komentáře:
Okomentovat