neděle 24. května 2015

Baroko: Etapizace baroka, duchovní vlivy, vznik hudebního stylu - II. část





Etapizace baroka


Epocha  hudebního baroka se uvnitř člení na 3 etapy:
Rané baroko: cca 1600-1640/50
Vrcholné baroko: cca 1650 – 1710
Pozdní baroko: cca 1710 - 1750

Vznik baroka spadá do období opětného nástupu katolické církve. I když Evropa je již definitivně rozdělena na oblast katolickou a nekatolickou, začíná katolická církev s radikálním ideologickým nástupem proti reformaci.

Historické pozadí

V zemích, kde po třicetileté válce (ta skončila, jak víme, tzv. vestfálským mírem 1648) zavládla katolická církev (jako např. v českých zemích) se samozřejmě prováděla ostrá násilná rekatolizace. V zemích, kde se protestantismus  udržel a stabilizoval (např. severní a střední Německo, většina oblastí Skandinávie) šlo o ideologickou a kulturní ”soutěž” mezi katolicismem a protestantismem. Jedním z účinných prostředků k opětnému získání protestantských věřících zpět do katolické církve byla nádhera, působivost a až teatrální efektnost katolických náboženských obřadů – nejen mší, ale také např. procesí aj. Mnoho tradičně katolických zemí v této době navíc hospodářsky a mocensky zesílilo a mohlo si dovolit velkorysou podporu umění pro účely své reprezentace – a reprezentace katolicismu. To byl především případ Španělska, Francie a Portugalska, které bohatly ze zámořských kolonií. Obdobně bohatla ovšem i Anglie, v níž ovšem nebylo katolické vyznání na prvém místě. Z obchodu stále ještě prosperovala Itálie (i když už ne tak jako v období renesance), která byla navíc základnou a centrem katolické církve (sídlo papeže a mnoha mnišských řádů). 
V 17. století se i nadále rychle rozvíjela věda (J. Kepler, Galileo Galilei – dalekohled 1613, G.W. Leibniz, I. Newton,…) a s ní i výroba (první manufaktury) a obchod.

Duchovní vlívy

Napětí mezi katolicismem a protestantismem, mezi vědeckým poznáním a náboženskou dogmatikou vedly k velkému duchovnímu pohybu a rozvoji vědy i umění. Atmosféra soutěže a ”konkurenčního boje” je pro rozvoj lidské společnosti většinou příznivá (nevyústí-li ve válku), což se projevilo i v epoše baroka. 
Hlavní panovnické rody kontinentální Evropy – francouzští Bourboni a rakouští Habsburkové – soustředily ve svých rukách obrovskou moc a bohatství, což dávaly okázale najevo stavbou nádherných  paláců, podporou dalších reprezentativních a nákladných kulturních aktivit (opera, koncerty, církevní obřady atp.). Umění slouží jako nástroj reprezentace. Má být proto nádherné, patetické, afektované, obdivuhodné. To bezprostředně souvisí s rozvojem reprezentativních forem a žánrů barokní hudby: opery a nástrojového koncertu.

Vznik nového hudebního slohu 

Nový hudební sloh vznikal postupně na sklonku renesance a od renesančního slohu se zásadně liší odklonem od složité polyfonie směrem k doprovázené monodii. (viz výše) Melodie vrchního hlasu, která se začala vyvíjet u skladatelů florentské Cameraty a u Monteverdiho jako nástroj věrného a výrazově působivého hudebního vyjádření dramatického textu, se postupně rozšířila i na oblast hudby instrumentální. Claudio Monteverdi rozlišoval mezistarým slohem renesanční polyfonie (tzv. prima prattica), který i nadále považoval za vhodný v hudbě chrámové (která se měla přílišné afektovanosti vyhýbat) – a slohem novým, dramatickým, výrazově vypjatým (seconda prattica), vhodným pro novou světskou hudbu, zpočátku především operu.

Instrumentální kontrapunkt

Přesto se v baroku nadále rozvíjí i polyfonie – a to zejména v hudbě chrámové. Říkáme jí barokní nebo také instrumentální kontrapunkt (název není zcela výstižný, neboť se zdaleka netýká jen instrumentální hudby). Barokní kontrapunkt se již rozvíjí zcela jednoznačně na základě stabilizovaného tonálně harmonického myšlení v dur-mollovém tonálním systému. Staré církevní mody jsou opuštěny. Barokní polyfonie však není hlavním a určujícím slohovým prvkem hudby této epochy – tím je zcela jednoznačně homofonie.
Role J.S. Bacha je v tomto kontextu nepochybně významná a završuje rozvoj polyfonního myšlení. Je nicméně teritoriálně i žánrově omezená: teritoriálně na specifickou oblast německých protestantských zemí s jejich specifickým životním slohem a náboženským životem, žánrově jednak v tom, že Bach nezasáhl do jednoho z klíčových žánrů baroka – opery, jednak v tom, že zdaleka ne vše,co Bach vytvořil, je psáno v polyfonním stylu. Bach je také vrcholným mistrem barokního koncertu (sólového i skupinového) a sonáty, které jsou psány v typickém stylu barokní homofonie. Čili pojmy: hudební baroko + tzv. „instrumentální kontrapunkt“ + J.S. Bach nelze jednoznačně ztotožňovat. Toto symbolické spojení představuje pouze jednu z mnoha linií barokní hudby a v oblasti barokního kontrapunktu navíc nikoli linii nejdůležitější.  I za této situace by ovšem bylo pošetilé upírat  Johannu Sebastianu Bachovi postavení „symbolického reprezentanta“ barokní hudby.

Princip harmonických funkcí baroka

Hudba baroka vychází již vědomě z funkčně harmonického systému. Princip harmonických funkcí teoreticky poprvé popsal francouzský skladatel a teoretik Jean Philippe Rameau (1683-1764) v knize Traité de l´harmonie ręduite à ses principes naturels (Pojednání o harmonii na základě přirozených principů) z roku 1722 (v témže roce 1722 vytvořil Bach  I. díl svého „Dobře temperovaného klavíru“.



Žádné komentáře:

Okomentovat