neděle 24. května 2015

Baroko: Vznik opery, předchůdci opery - III. část



VZNIK OPERY

Opera je novým hudebním žánrem, který vznikl v epoše baroka a který se stal jedním z nejdůležitějších žánrů nejen této epochy, nýbrž i epoch následujících (platí v podstatě do současnosti). Jako „hudební divadlo“ nebyla opera sice úplně nový typ uměleckého využití hudby :
už od středověku se provozovaly hry se zpěvy – nejčastěji hry duchovní nebo přímo liturgické. Dramaticky – tedy s využitím dialogu – se v kostelích provozovaly např. pašije, z nichž se, jak známo, vyvinuly liturgické hry (včetně občasných komických epizod  .

DALŠÍ PŘEDCHŮDCI OPERY Z EPOCHY RENESANCE 

a) CANTI CARNASCIALESCHI  (karnevalové zpěvy). To byly zpěvy a dramatické výstupy při karnevalových maskových průvodech ve Florencii v pozdním 15. a v1. polovině 16. století. Provozovaly  se při předpostních a jarních (od 1.května do sv. Jana Křtitele 24.června) karnevalových slavnostech ve Florencii koncem 15. a v 1. polovině 16. století.
Na nádherně ozdobených vozech (carri carnascialeschi) a byly zpívány maskovanými osobami. Tyto zpěvy doprovázely krátké dramatické výstupy buďto z každodenního života nebo též z antické mytologie jakožto alegorické scény.
b) INTERMÉDIA (intermezza), pěstovaná v některých italských městech a regionech (Padova, Ferrari, Mantova, Bologna, Florencie a.j.) jako součást velkolepých svatebních (eventuálně korunovačních)  oslav nejvyšších a nejmocnějších společenských špiček. Tato intermédia se vkládala do přestávek mezi jednotlivými dějstvími činoher – většinou komedíí (šlo nejčastěji o svatevní oslavy) a měla nejčastěji náměty z antické mytologie nebo byla alegorická –a měla , podobně jako opera od samého počátku – jasně reprezentativní funkci.
Obliba mytologických příběhů stoupla velice od počátku renesance přímo jako důsledek zásadní proměny duchovního klimatu (humanismus, příliv antických památek m.j. po dobyxtí Konstantinopole Turky 1453, atd. Některé příběhy byly ve zvláštní oblibě, zvláště příběh o ORFEOVI a EURYDICE včetně pobočných příběhů s tímto mýtem spjatých (příběh o nymfě Dafné, terá patřila do družiny Eurydičiny atp.) Už v roce 1480 vzniklo (a v roce 1494 bylo vydáno tiskem) dramaticko-lyrické zpracování příběhu o Orfeovi La Favola di Orfeo v Mantově.Bylo to víc než 100 let před florentskou Cameratou (!). Byla to de facto činohra doplněná hudebními čísly – zpívanými i tanečními. 
c) MADRIGALOVÁ KOMEDIE – též jeden z předků opery: vycházela z principu ”madrigalu con gesto”: řadou takovýchto madrigalů bylo možné zhudebnit ucelený dramatický text a předvádět takto na jevišti: madrigalový sbor zpíval mimo scénu (za scénou,  pod – nebo před scénou) madrigalové dílo a vlastní děj předváděli na jevišti mimové a tanečníci. Na rozdíl od opery, kde jedna a tatáž osoba zpívá i hraje svou roli, v madrigalové komedii byla tyto role oddělené (někdy i s loutkami). Nejvýznamnější skladatelé madrigalových komedií byli Orazio Vecchi (1551-1604) a Adriano Banchieri (1558-1634), neslavnější marigalovou komedií je Vecchiho L´Amfiparnasso (1586)- psáno pro karneval v Modeně.

Opera   ovšem znamená hudebně dramatický útvar se zpěvem, tanečním pohybem a instrumentální hudbou, v níž zpěvák je zároveň hercem – představitelem role, kterou zpívá.
Opera vznikla pokusem skupiny umělců a intelektuálů, kteří se scházeli ve Florencii v paláci hraběte Bardiho (později též v paláci hraběte Corsiho) ke společným diskusím o tom, jak vypadala antická tragédie (o níž se vědělo, že byla ”nějak” zpívána, avšak hudba se nedochovala) a jak tuto tragédii opět vzkřísit k životu. Nešlo o přísný historismus ve smyslu dnešní autentické stylové interpretace staré hudby. Tehdejší doba si historii zpřítomňovala – malíři malovali antické hrdiny v soudobých kostýmech a reáliích - jako své současníky. Nejinak tomu bylo i s dramatem a hudbou.
Autentické hudební památky antiky tehdy nebyly známé. Vědělo se pouze (z Aristotela a j.) jak asi se řecká tragédie provozovala. Dnes známe řadu památek řecké hudby – i když to jsou většinou fragmenty. Bádání o hudbě antiky pokročilo, a tak jsou hudební památky rovněž rekonstruované a některé z nich nahrané. Jde o přibližnou rekonstrukci, avšak limitně věrohodnou s oporou ve vědeckých poznatcích.
Tato skupina se nazývá  florentská Camerata. (Camerata Fiorentina). Jejím duchovním otcem byl vlivný toretik a skladatel Vincenzo Galilei  (cca 1520-1591), otec astronoma Galilea Galileiho.V. Galilei zveřejnil v roce 1581 slavný a průkopnický traktát Dialogo della musia antica e moderna (Dialog o staré a moderní hudbě),v němž Galilei popisuje a propaguje nový dramaticko – výrazový sloh založený na doprovázené monodii proti starému slohu polyfonnímu. Galilei sám se skladatelsky ovšem rané opeře nevěnoval.
Obecně se soudí, že  schůzky vzdělanců – členů Cameraty – se konaly především za účelem vzkříšení starověké tragédie. Tak tomu ovšem není: Camerata neusilovala o znovuzrození antického dramatu (takové snahy se děly spíše na jiných italských místech – Ferrara, Roggio, Vicenza, Mantova), kdežto Camerata se zabývala především novým hudebně dramatickým slohem a možnostmi přesvědčivého afektového hudebního vyjádření básnického slova (čili o využití doprovázené monodie. Tím samozřejmě Camerana přispěla ke vzniku opery – ale přímo o to neusilovala!!! Ostatně, hlavní etapa činnoti Cameraty spadá do doby „předoperní“, tedy do let 1573-1592!

Členové florentské Cameraty:

Hrabě Giovanni dei Bardi, mocný šlechtic vysoce vzdělaný hudební amatér hrabě Jacopo Corsi, rovněž dobrý hudebník, který sám dokonce komponoval
      b)   hudebníci: Vincenzo Galilei, Alessandro Striggio,  Emilio de Cavalieri, Giulio Caccini, Jacopo Peri,
      c) básníci: Ottavio Rinnucini, Giovanni Battista Guarini
 Nejvýznamnějším básníkem – a prvním operním libretistou se stal Ottavio Rinuccini (1563-1621) a skladateli Jacopo Peri (1561-1633) a Giulio Caccini (cca 1550-1618) a Emilio de Cavalieri (cca1545 – 1602). Caccini i Cavalieri byli současně i dobří zpěváci. Jejich diskusní příspěvky a hlavně tvůrčí experimenty vedly ke vzniku prvních pokusů o operní výstupy.
1598 byla v Corsiho paláci uvedena Corsiho-Periho DAPHNE na libreto Rinucciniho – údajně s velkým ohlasem. Daphne byla pak v následujících letech několikrát reprizována  avšak nebyla vydána tiskem a dnes je nezvěstná (pouze několik fragmentů).

 Další opery

Periho a Rinucciniho Euridice , kterou Corsi daroval jako „svatební dar“ Marii Medicejské k její svatbě s Jindřichem IV. francouzským.. Premiéra 6. října 1600 Tato opera vyšla 1601 tiskem a je to první téměř v úplnosti dochovaná opera. Caccini poté ještě zhudebnil text Euridice znovu – a už sám (1600/01, premiéra Florencie 1602). I tato opera se dochovala celá. Dopad obou těchto prvních operních produkcí sponzorovaných Corsim byl obrovský. Opera se stal vyhledávaným „slavnostním a reprezentativním žánrem“ a postupně se z ní stal takřka nezbytná součást svatebních slavností vysoké společnosti, korunovací atp. Monteverdiho Orfeo z roku 1607 je toho zářným dokladem – i to byla opera svatební. Orfeo vyšel tiskem poprvé 1609 (Mantova), podruhé 1615 (Benátky) Hudebně šlo z počátku především o jakési dlouhé recitativy doprovázené akordickými nástroji – cembalem, loutnou (teorbou) a basovým nástrojem (gamba, violone). Recitativy byly občas prokládány krátkými sbory v madrigalovém stylu. Jednotlivé postavy se střídaly v sólových výstupech, nebo vedly dialog.  Zhudebnění textu zdůrazňovalo přesné hudební vyjádření obsahu a afektu textu. Hudba se tedy podřizovala textu, řídila se podle něj: rozhodující bylo, jak výstižně vyjádří každou situaci, každý jemný záchvěv lidské mysli. Postupně se vyvinuly různé styly tohoto afektového zhudebňování textu: 
STILE RECITATIVO (narrativo) – nejběžnější způsob hudebního vyjádření textu bez nápadných afektů a prudkých kontrastů
STILE CONCERTATO: výraznější hudební zpodobnění dramatického textu ve formě dialogu (concertare= soupeřit, soutěžit) -střídání skupin nebo sólisty a skupiny. Dialog se odehrával vždy v postupném střídání sólových vstupů. Z počátku se dva hlasy nikdy nespojily dohromady – prostě se vzájemně střídaly.
STILE CONCITATO: „vzrušený“ styl zavedený do hudby Monteverdim a využívající už jednoznačně doprovázenou monodii.  Monteverdi využíval stile concitato ve svých dramatických madrigalech a madrigalech con gesto k vyjádření vypjatých výrazových situací, zejména  zápasu, boje (války) – u afektů pak především k vyjádření všech možných odstínů afektu zloby, hněvu, vzteku, zoufalství…  V hudbě se stile concitato vyznačovalo např. sledy rychle se opakujících tónů stejné výšky (vzrušené parlando na jednom tónu.
 STILE RAPPRESENTATIVO  (doslova „předváděcí“ styl):  všeobecné označení pro divadelní hudebně dramatický styl – poprvé užito pro Cacciniho Euridice (1600) Významové pole pojmu stile rappresentativo bylo velmi široké, obecně se ale vždy vztahovalo na operu, resp. na scénicky uváděné hudební drama. Podobně jako u stile concitato šlo i zde o jednoznačnou formu doprovázené monodie.   Ve stile rappresentativo byly psány první opery počínaje Cacciniho Euridice.  K velkému rozvoji a vnitřní diferenciaci ho přivedl MONTEVERDI. Monteverdi rozdlil „operní“ stile rappresentativo do tří hlavních kategorií:  existovaly i další speciální „styly“ přednesu doprovázené monodie v rané opeře.



Žádné komentáře:

Okomentovat