středa 17. prosince 2014

Středověké rozhledy: Vladislav Jagellonský a jeho doba














V návaznosti na Středověké dějiny Litvy je vhodné zmínit význam Jagellonců v Čechách a a také se stručně zmínit o době, které se říká doba jagellonská. Naštěstí toto téma provází velmi zajímavá historická literatura, takže toto malé pojednání může být inspirací pro ty, kteří pro jagellonskou dobu zahoří.    

Jagello z Geminidů

V druhé polovině 14. století se šlechtic jménem Jogaila, pocházející z litevského rodu Geminidů oženil s Hedvikou z Anjou, uherskou princeznou a dědičkou polského trůnu. Dynastie Anjounovců ovládala od roku 1342 Uhry a Chorvatsko. Když se otec Hedviky, Ludvík I. Veliký oženil s princeznou Alžbětou, sestrou zesnulého krále Kazimíra III. Velikého, rozšířil své dominium o polskou korunu. Jogaila vládl pod jménem Vladislav …

Docela smutná manželská bilance

První manželství mu přineslo korunu, ale ne následníka. Hedvika brzy zemřela. Tak se Vladislav oženil podruhé s vnučkou posledního polského Piastovce Kazimíra III., Velikého, ale ani z tohoto sňatku nevzešel očekávaný syn. A tak se oženil potřetí, s ženou neurozeného původu Alžbětou Granowskou, ale opět se syna nedočkal, až mladá Sofie přivedla na svět tři syny.

Synové Vladislava Jagellonského

Vladislav se nyní musel postarat o nástupnictví svých synů, ale stalo se neštěstí. Jeho prvorozený syn byl roku 1434, jako desetiletý chlapec korunován polským králem, a navíc díky krakovskému biskupovi, který byl současně i královským poručníkem a jmenoval se Zbigniew Olésnicki se stal králem uherským. Jenže dne 10. listopadu padl v bitvě u Varny, když bojoval s Turky. Kazimír IV. Jagellonský usedl na uprázdněný trůn po svém bratrovi a stal se důležitou postavou nejen pro Polské království, ale také pro království České. Oženil se s Alžbětou Habsburskou, která byla dcerou Albrechta II. Habsburského, sestrou Ladislava Pohrobka, vládnoucího v letech 1453-1457. Desetiletému Kazimírovi byla sice části českých stavů nabídnuta česká koruna, ale jeho královský poručník Zbigniew Olésnicki byl proti husitům zaujatý a tak se českým králem stal právě tchán Kazimíra, Albrecht II. Habsburský. zeť zesnulého Zikmunda Lucemburského.

Kritická doba pro Jagellonce

V druhé polovině 16. století byla pro Jagellonce kritická doba. Velikou nadějí pro rod byl Ludvík-Dítě, který byl korunován Uhrách. Jeho velkým úkolem bylo ochránit hranice proti Turkům. V létě roku 1526 zemřel v bitvě u Moháče a Jagellonci ztrácí najednou korunu českou a uherskou. Posledním mužem, který nesl dokaz velkého rodu byl Zikmund II August (1520-1572).   

  
SLOŽITÁ DOBA PŘINÁŠÍ SLOŽITÉ KOMPLIKACE

Vraťme se však k Vladislavu Jagellonskému

Papežská korespondence

Z Čech do Říma a z Říma do Čech putovala korespondence. Řím zasílal panovníkovi do Čech apely „kacířskému králi“. Ještě jedna věc, která mezi papežem a Vladislavem Jagellonským ležela jak tíživý balvan. Vladislav potřeboval papežskou přízeň ohledně své problematické sňatkové politice.

Král „kacířů“

Vladislav Jagellonský vyvíjel velkou snahu se smířit s papežem. Konečně, tak činili i jeho předchůdci. Ono to bylo tak, že papež hleděl na Čechy jako na zemi kacířů a tím pádem neměla ani žádný panovník v české zemi tu nejlepší pověst. Příčinou bylo, že si papež dovozoval z celé situace, že panovník nejeví velký zájem o nějaký radikálnější zásah proti kališníkům.

Jednota bratrská a „pikartování“

V jagellonské době se začíná profilovat Jednota bratrská jako významný stoupenec reformace, která se nejen ohrazuje proti římské církvi, ale také proti katolíkům. Říkalo se jim „Pikarti“ a tvořili jeden významný věroučný proud, odmítající papežský úřad a současně mají svůj vlastní výklad Bible. Až do poloviny 16. století byla významným představitelem radikální reformace,  když to byla menšinová skupina. V Čechách se pro pronásledování členů Jednoty bratrské našel jeden zajímavý pojem – „pikartování“. Nebylo to nic jiného, než pronásledování příslušníků Jednoty bratrské, a tato aktivita se stala, tak nějak, součástí městského veřejného života. Do sítí spadli i pouze podezřelí, domnělí, neprávem označení lidé, kteří neměli s Jednotou bratrskou nic společného.   


JAGELLONSKÁ SPOLEČNOST

Proč nabyla jagellonská společnost takový svéráz

Otázky víry nebyly stále dořešená. Ale to už nebylo středobodem zájmu, jako dřív. Nyní jsou jiné priority, které se týkají soukromých zájmů a stavy ovládají zákonodárství, moc výkonnou a soudní. Co to znamená pro postavení panovníka, je nabíledni: stavy se stávají silným vládním orgánem, nikoliv poradním orgánem panovníka, jako tomu bylo dříve, ale jsou iniciátory dění v zemi.   

Feudální systém pozdně středověké společnosti měl svůj důvod a udržel se po celý středověk, ještě v novověku přetrvával. Vycházel totiž ze středověkého křesťanského učení o trojím lidu, což byl řád tehdejšího společenského uspořádání. Ale současně znamenal i duchovní význam. Hluboké filozoficko-teologické myšlenky učinily i středověkou společenskou hierarchii rigidní, jak se nakonec můžeme z dějin přesvědčit. A tak, sociální postavení, které vzešlo ze vztahu jednotlivce k vlastnictví půdy a politickému vlivu určuje nepřehlédnutelným způsobe, podobu jagellonského státu.

Husitské rezonance

Pro českou stavovskou politiku jsou výsledky husitské patrné, ale tyto výsledky hlavně rezonovaly mezi preláty. Ovšem, je nutné, pro pochopení celé problematiky vzít na vědomí, že víra byla součástí každodenního života a to bez ohledu, do jaké sociální vrstvy ten který jedinec náležel. Z toho plyne i podmínka náboženské příslušnosti.

Bezvěrci

Bezvěrci byli vyvrženi mimo obec. Kdo byli vlastně, podle pojetí, „bezvěrci“? Ti, kteří se nehlásili ke Kristovu učení. I v době předchozí se vyrojilo velké množství různých sekt. Příslušníci těchto sekt, ale i židé byli ze společnosti vyloučeni.    

Pokračování christianizace

Dalším takovým charakteristickým rysem jagellonské doby je proces christianizace, který nebyl ukončen, zvláště u venkovského lidu, který byl negramotný, a které znalo pouze část věrouky, a to ještě z doslechu. To ovšem bylo také zapříčiněno úrovní vzdělaností kněží, kteří kázali v latině a lidé jim nerozuměli. A tak se setkáváme, i v literatuře, se skutečností, že náboženství pro venkovské lidi znamenalo spíše porozuměním gestům a rituálům. A ve spojení s pohanstvím ještě se lid zabýval magií a pověrami, což bylo ještě dědictvím z pohanských dob. V české klasické literatuře se můžeme s tendováním k pohanství často setkat.


K utrakvismu se hlásila především nižší šlechta: rytíři, zemané, panoši i erbovníci. U vyšší šlechty bylo kališníků poskrovnu. Zatímco v Čechách byla většina královských měst kališnická, včetně měšťanů, na Moravě byla velká města katolická, ale v menších městech si kališníci podrželi svůj vliv. Platformou kališníků byla však obě města pražská a Universita.

Jagellonská doba zažívala časté hádky i názorové různice i prosazování jednotných zájmů za účelem potlačování odlišných názorů. Velký význam si podržela basilejská kompaktáta, která vzešla z basilejského koncilu a právě kolem nich se vířily neshody uvnitř kališnické obce. Totiž, radikální katolíci usilovali o to, aby kompaktáta byla stvrzena papežskou stolicí, a do doby jejich stvrzení se dohadovali, jak je ještě pozměnit a vylepšit.

A v prostorách Karlovy koleje …

 V roce 1478 se radikální kališníci sešli b prostorách Karlovy koleje a na svatováclavském sněmu v roce 1480 a pak i roku 1481 přenesli své požadavky. Jedním z nich bylo zavedení češtiny do mešního jazyka.


V jagellonských Čechách dochází k náboženskému úpadku


Během událostí v letech 1438 – 1484 se náboženská otázka vyostřovala a rozdmýchávala se nesnášenlivost ve společnosti, ale u běžných obyvatel se tato situace neodráží. Dochází k náboženskému úpadku? Někteří tvrdí, že ano. Ačkoliv ze strany radikálních utrakvistů bylo s králem Vladislavem několikrát jednáno, problém uznání kompaktát zůstal nevyřešení a dokonce ho nevyřešil ani král Ferdinand I. v druhé polovině 16. století. 

Žádné komentáře:

Okomentovat