HLÁSEK

Povídky, úvahy, básně, postřehy, fejetony

Moje blogy

  • Harmonie
  • Cesta bylin
  • Blogy IDnes
  • Nokturno
  • Holistická medicína
  • Augustin Aurelius
  • Příručka
  • Křesťanská spiritualita a mystika
  • Moje poezie
  • Tradiční kuchyně
  • Zpravodajství a články osobností
  • Náhodou jdu kolem ...
  • Svobodný svět

středa 29. července 2015

Společnost: O strachu a hněvu





Společnost: O strachu a hněvu

Běžným pohledem na situaci našeho světa v 21. století v nás vyvolávají pocit, že dochází ke změnám, od kterých se očekává zlepšení. Je tomu tak?

I když současné letní dny přinášejí plno krásy, světla, zrození krásných rán a pohasínání dnů v červáncích, přesto se necítíme vždy ve své kůži. Jakoby bylo všechno to krásné, co můžeme prožívat a prociťovat, prošpikováno negativními vlivy, které v nás vzbuzují i nepěkné pocity strachu a hněvu. Jedna negativní zpráva stíhá druhou a jeden názor stíhá druhý, což vzbuzuje zdání, že se rodí nějaké změny - zda jsou pozitivní nebo negativní, těžko říci. Ale jedno je jisté - zlá setba strachu a hněvu vydává svou úrodu, která bude dál zasévat semena neklidu, nenávisti,zloby a hněvu do budoucnosti. Tedy, jako poselství další generaci. Komu záleží na této zemi, neměl by to dopouštět.

A co člověk?

Ale v tomto mumraji se nějak ztrácí pohled na život člověka, který nemá dost sil a ani prostředků či schopností, aby se vypořádal se svými problémy v tom kolotoči názorů odevšad prezentovaných a mohl si naplánovat svůj život s určitým časovým výhledem. A na to má právo, protože pojem "život" obnáší i spoustu jiných přívlastků, které pojem dotváří v hmatatelný a uchopitelný celek. Ti, kteří jsou odpovědní za řízení státu, chrlí jeden názor za druhým, ale většina lidí nemá čas, aby si je porovnávala vytvářela si nějakou představu, co je čeká a nemine, aby se mohli připravit na další změny v různých životních podmínkách, v kterých aktuálně žijí. Otázka jednotlivce by neměla nikdy být obcházena nadřazující se situací ve světě, o které se mluví na různých úrovních a zobrazuje se na mapách, což je jistě pro informaci užitečné, ale stále je tu ten jedinec, který musí čelit svým problémům a nemá se často na koho obrátit o radu či pomoc

O hněvu a prožitku krásy

Každý člověk má jinou představu o štěstí, i když je to obrovská veličina, do které se vejdou jak pozitivní, tak i negativní projevy běžně prožívaného života. Pokud nenastanou nečekané komplikace, přehlížíme zcela běžné věcí, vztahy a situace, na kterých, aniž si to uvědomujeme, jsme závislí a jediné vybočení může způsobit nepříjemné situace, což je ten negativní projev v běžném životě. Příkladem budiž nezodpovědné chování odpovědné osoby, které zvrátí právem očekávaný stav, takže jsme na "holičkách". A probudí se v nás dřímající hněv, který předchází přemýšlení o tom, jak můžeme sami a v klidu situaci napravit bez vážných škod, tedy hledat východiska z nouze, pokud je to možné. Hněv však zůstává, i když je negativní situace zažehnána a přehlušuje rozumné uvažování. Hledá si své spojence, své dočasné působiště a přátele. Pustoší dál a dál lidskou mysl, kterou si dobývá svou razancí, a tak negativní jednání přeroste pozitivní řešení, s kterým se přestane počítat, protože se potřebuje vybít, zatímco pozitivní stránky života potřebujeme prostě prožít, nabýt vnitřní harmonii, v které prožíváme dobro, štěstí, lásku, altruismus a jiné krásné, blažené a pozitivní pocity. V obou případech však nabýváme zkušenosti; hněv nás připravuje o rozumné zvažování životních situací a naděláme spoustu zbytečných chyb s následky do budoucna, prožitek krásy a lásky v nás vzbuzuje tvořivou touhu. Jenže ji nelze plně rozvinout, nemá dost prostoru k rozletu, není dost vůle, aby převážila negativní pocity.

Strach a hněv se podmiňují

Při stále měnících se podmínkách v těch nejzákladnějších lidských potřebách, běžní lidé ztrácejí důvěru a také jistotu, že dokáží svůj vlastní život ještě ovlivňovat do nejbližší budoucnosti. Ztráta důvěry a jistoty ve vlastní síly probouzejí strach, který lidem brání spoléhat sami na sebe - to je přeci základ přirozené svobody v rozhodování o tom, co pokládají za štěstí, na které má každý jedinec nezadatelné právo. A strach je sice špatný rádce, ale současně nástroj k ovládání lidí, kteří se obávají o své blízké, o svůj majetek, o svou budoucnost v profesi, které věnovali značnou část svého života při přípravě na ni a při seberealizaci, a pak stačila nějaká neočekávaná změna, aby všechna očekávání ztroskotala. A hněv získává spojence. V tomto současném světě, který je v pohybu a různí lidé v médiích se k němu vyjadřují ze svého pohledu (s různými vlastními pohnutkami), je však důležité žít, nejenom přežívat a očekávat v úzkostech, co přinese další den a prožívat pouze střípky radostí, a to ještě s obavou, abychom je nezaplašili, když se odevšad ženou mraky zpráv, které zahánějí mnoho lidí do strachu a beznaděje. Málokdo stojí o rozhovory politiků médiích, které končí hádkami, ale jistě by bylo na místě, kdyby každý politik, včetně hlavy státu, se pravidelně vyjadřovali k situaci v naší zemi ve vztahu k situaci ve světě s veškerou odpovědností, kvalifikovaně a s veškerou vážností směrem k občanům, aby byli opravdu informováni.

Sociální smír je předpoklad fungující demokracie

Jistě, že to není jen můj osobní názor, že takové ovzduší spíš snižuje celkovou kvalitu a úroveň života v zemi, která není bezvýznamná v mezinárodním společenství a každý, kdo by se měl vyjadřovat k politické situaci, jak ve světě, tak i v naší zemi, by měl zvažovat každé slovo, které vyšle směrem k veřejnosti. Na každém člověku přeci záleží a politici by měli usilovat o loyalitu občanů, protože bez ní je jejich veškeré úsilí a práce pouhým úřadováním bez aktivní odezvy těch, kteří jsou tu doma. Sounáležitost a spolupráce a dosahování sociálního smíru je základ demokratického státu a všichni věříme, že je udržitelný právě pro občany, kteří jsou jeho nedílnou a neopominutelnou součástí. A každý politik, který byl zvolen do funkce, skládal slib v tomto duchu a je jeho povinností ho dodržet. Zejména vůči občanům, kteří nesou nemalou morální i finanční tíhu z nepodařených kroků v práci svých zástupců, které si zvolili.

Na každém člověku totiž záleží, i když si to mnozí neuvědomují. A také si možná neuvědomují, že největší břemeno problémů tohoto světa nesou na svých bedrech právě ti obyčejní lidé, ke kterým se málokdy obracejí s vlídností a úctou, která lidem náleží. Možná, že by se nahromaděný hněv a strach změnil v konstruktivní uvažování o tom, co je důležité a kde je možné přiložit ruku k dílu pro vlastní budoucnost.

Vystavil Irena M. Novotná v středa, července 29, 2015
Odeslat e-mailemBlogThis!Sdílet na XSdílet ve službě FacebookSdílet na Pinterestu

Žádné komentáře:

Okomentovat

Novější příspěvek Starší příspěvek Domovská stránka
Přihlásit se k odběru: Komentáře k příspěvku (Atom)

O mně

Irena M. Novotná
Zobrazit celý můj profil

Oblíbené příspěvky

  • Dějiny hudby: Část 2 - Starý Řím
    Římané, kteří byli od počátku především znamenití válečníci, politici a právníci, kteří převzali mnohé prvky své kultury (nejen...
  • Životní styl: Co na to staří Řekové?
    Starořecká civilizace je nám svou kulturou velmi blízká, a proto můžeme z názorů filozofů, a vůbec lidí, kteří o otiu hovoří, čer...
  • Kolik času denně prožijeme v radosti?
    Lidé se stále dovolávají pravdy, etiky, svých oprávněných nároků na štěstí, lásku, pokoj, klid, sociální spravedlnost, ale sami ji často...
  • Litevské dějiny: Středověká Litva – 13. století – 14. století
    Území, která byla obývaná litevskými kmeny Aukštaitů a Žemaitů a částečně i Kuršů, Zemgalů a Sélů, stálo stranou velkých ob...
  • Středověké kauzy: Stalo se v Orléansu ...
    O středověkém křesťanství a jeho zvláštnostech, jakož i době středověku Následující seriál příběhů, který si neklade jiný cíl,...
  • Středověké rozhledy: Renesance - Dante Alighieri a Francesco Petrarca
    Na počátku renesanční filozofické kultury je bezesporu Dante Alighieri (1263-1321). Jeho díla se stala základem humanistického učení o...
  • Tragedie v Uherském Brodu: Co s tím naděláme,že?
    V klasické české literatuře je mnoho děl, které se soustředí na život v maloměstech a když pozorně čteme, shledáme, že rozhodně nejsou idyl...
  • Dějiny hudby : Část 3 - Raný středověk a gregoriánský chorál
    Doklady jsou především o oficiální, tedy křesťanské hudbě, podporované a šířené církví a vysokou světskou šlechtou. Jistěže vedle té...
  • Renesance: Renesanční papežové
         Renesanční papežové, kteří následovali po vážném a ušlechtilém Evženovi IV. (1431-47), se sice pokoušeli neustále přimět Ev...
  • Intermezzo: Sv. Bernard z Clairvaux a hnutí bílých mnichů
    Sv. Bernard z Clairvaux  se narodil ve Francii ve Fontaine - lés Dijon v roce 1090 a zemřel v Clairvaux 20. srpna 1153. Koncem 11....

Počet zobrazení stránky

Translate

Jidáš

Archiv blogu

Wikipedia

Výsledky hledání

Irena M. Novotná. Motiv Nadpozemská. Používá technologii služby Blogger.