úterý 16. prosince 2014

Litevské dějiny: Středověk - Bitva u Grunwaldu








Dalekosáhlý význam krakovské svatby, která dala základ mohutnému státnímu útvaru ovlivňujícímu osudy východní Evropy až do 18. století, nebyl zpočátku příliš patrný. Při vzniku podobných unií mohl málokdo předvídat do delšího časového horizontu, neboť země spojovala zpravidla pouze osoba panovníka. Po jeho smrti se cesty zúčastněných států rozcházely podle postojů stavovských reprezentací, jak tomu bylo i v případě nedávné polsko-uherské unie. Tentokrát však podle krevského ujednání mělo dojít k přímému začlenění Litvy do polského státu. Litva, ztrácející již pomalu ve vleklém konfliktu s řádem dech, získala
bezprostředního spojence, naopak polské šlechtě se otevíraly široké prostory působnosti na Litvě a na Rusi. Litva byla sice několikanásobně větší než polské království, s nímž měla být spojena, ale představovala méně zkonsolidovaný celek.

Christinizace Litvy
           

Na jaře 1386 Jagello zahájil masovou christianizaci Litvy. Následujícího roku založil vilenské biskupství a obdařil ho bohatými statky a řadou feudálních výsad. O 30 let později vzniklo biskupství také v Žemaitsku. I když se křesťanství západního ritu stalo státním náboženstvím, identifikace s novou vírou postupovala pomalu, neboť křesťanství přijala nejdříve nobilita kolem panovníka; na izolovaném venkově staré kulty přetrvávaly ještě dlouho. Odstup vyplýval i z čistě praktických příčin, zpočátku pro Litvu scházeli kněží, znalí prostředí a jazyka, polsky hovořícímu kléru lidé nerozuměli. Litva se duchovně připojila k ostatním zemím střední a západní Evropy, na druhé straně se recepcí katolické víry, která již nebyla tak benevolentní jako předchozí kult, vzdalovala svým ruským poddaným, jejichž duchovním centrem se stávala trvale Moskva.

Spory mezi bratry

Na konci osmdesátých let se znovu rozhořel spor mezi Jagellou, jenž určil správcem Litvy svého bratra Skirgailu, a Vitoldem, který se domáhal svého dědictví. Vitold se stal mluvčím litevské opozice, nespokojené s inkorporací Litvy do polského království a s obsazováním úřadů polskou šlechtou.  Svou prestiž upevnil sňatkem dcery s následníkem moskevského trůnu Vasilem. Roku 1389 po nezdařeném pokusu zmocnit se Vilniusu utekl opět k řádu a společně s ním a svými litevskými a žemaitskými přívrženci zahájil dobývání Litvy, avšak již v létě téhož roku přešel zpět na stranu Jagella. Ten mu smlouvou z 5. srpna 1392 předal správu Litvy a ponechal si pouze vrchní vládu.

Vitoldovská tradice

Vitoldovo panování hodnotí historici jako jednu z nejslavnějších kapitol litevských dějin. Vnitřní konsolidace, upevnění mocenského postavení Litvy a úspěšná zahraniční aktivita na západě i východě položily základ vitoldovské tradici, která se v moderní době stala organickou součástí národního historického povědomí Litevců. Vitold byl obratným státníkem, jeho vojevůdcovské schopnosti však natolik výrazné nebyly a na začátku vlády utrpěl několik nezdarů. Na západě se zprvu dočasně vzdal vlády nad Žemaitskem a dokonce formálně pomáhal při pacifikaci nešťastné krajiny řádem v letech 1400 a 1405, na druhé straně však neustále Žemaity v dalším odporu podněcoval. Jeho podpora žemaitského povstání v roce 1409 se stala bezprostřední příčinou války mezi řádem na jedné straně a Litvou a Polskem na straně druhé. Grunwaldská bitva, v níž spojená polsko-litevská vojska porazila 15. července 1410 na hlavu řádové rytíře, se stala vyvrcholením staletého zápasu o Žemaitsko.

Bitva u Grunwaldu (něm. Tannenberg, lit. Žalgiris) byla skutečně zlomovým střetnutím, které nejenže ovlivnilo následný vývoj východní Evropy, ale jako symbol se stalo důležitou součástí ideového arzenálu až do současné doby. Na německé straně byla často prezentována jako tragická porážka nositelů křesťanství a západní civilizace, na straně jejich protivníků jako vítězná obrana vlastní nezávislosti proti germánskému "Drang nach Osten". Patřila mezi největší středověké bitvy, přestože odhady počtu bojujících kolísají. Přidržíme-li se z řady interpretací polského historika S. Kuczyňského, bojovalo na straně řádu 21 000 obrněných jezdců a 6000 pěšáků, v polském vojsku 18 000 jezdců a 2000 pěšáků, litevsko-ruské oddíly čítaly 11 000 jezdců a 500 pěšáků. Národnostní složení obou stran bylo rozmanité, neboť se na bojišti sešla polovina Evropy. Bitvy se zúčastnilo na polsko-litevské straně tatarské vojsko o síle 1000-2000 jezdců, dále žoldnéři z Čech a Moravy a pomocný oddíl až z Moldavska. Na pomoc řádu přijeli rytíři ze západní Evropy, z celého Německa, Slezska, Lužice, byli zde i žoldnéři z Čech a Švýcarska. Po boku německých řádových rytířů bojovali ovšem i jejich pruští a slovanští poddaní; Livonci se do války zapojili až v srpnu.
           
Desetihodinová bitva se rozpadala do několika fází. Polsko-litevské vojsko, za jehož zády byl les, mělo oproti řádovým rytířům, vystaveným letnímu slunci, výhodnější pozici. Ulrich von Jungingen se proto známou výzvou, podepřenou symbolickou nabídkou dvou mečů, pokusil neúspěšně vylákat soupeře z jeho pozic a vyprovokovat ho k útoku na řádové dělostřelectvo a pěchotu, před jejímž postavením nechal vykopat vlčí jámy. Jagello po kratším váhání zahájil bitvu útokem lehké litevské a tatarské jízdy, která zničila řádové dělostřelectvo a pěchotu. Poté zasáhli do boje těžcí obrnění řádoví rytíři. Zatímco levé polské
křídlo nápor odrazilo, pravé litevsko-ruské křídlo bylo s velkými ztrátami zatlačeno zpět. Rytíři pronásledovali prchající litevské oddíly, z nichž část se rozprchla, část ustoupila až k ležení; jen smolenskému pluku se podařilo probojovat k polskému křídlu.

Protože velmistr považoval litevské křídlo za definitivně poražené, obnovil se zálohami útok proti polskému křídlu. Pro Jagella nastal nejkritičtější okamžik bitvy, neboť rytíři se během svého náporu málem zmocnili polské zástavy. V domnění blízkého vítězství začali zpívat triumfální Christ ist erstanden, když do boje zasáhly polské zálohy a později také část Vitoldova vojska, které rytíře, vylákané při pronásledování k litevskému ležení, obklíčilo a zneškodnilo. Střetnutí skončilo obklíčením řádového vojska na polském křídle a dobytím jeho tábora. Z bitvy se zachránila stěží desetina řádových bojovníků.

Pokračování
           


Žádné komentáře:

Okomentovat