Sv.
Augustin – O Boží obci , Kniha XIV., kap.7 - O lásce správné a zvrácené
7. O tom, že výrazy „láska“ (amor) a „milování“ (dilectio) nalézají se ve svatých Písmech stejně o dobrém i
zlém
Caritas
a amor – výrazy pro lásku
Svatý Augustin sděluje,
že „pokud má někdo to předsevzetí milovat Boha, a bližního milovat nikoliv
podle člověka, ale podle Boha, tak takový člověk pro tuto lásku se nazývá
člověkem dobré vůle. A ta se ve svatých Písmech nazývá „caritas“; ale podle
těchto Písem se také nazývá „amor“.
Podle apoštola má být
ten, jehož káže vyvolit k řízení národa, milovníkem („amator“) dobra 1 Tim. 3,1).
Petře,
miluješ mne?
Na paměti nám jistě
vyvstane, jak se Pán ptá Petra:
„Máš mne rád více, než tito?“ (Jan 21,15 nn.)
A Petr odpověděl:
„Pane, Ty víš, že tě
miluji.“ („amo“); a Pán se zeptal znovu, ne, zda ho Petr miluje („amat“), ale
zda ho má rád (diligis“). A on odpověděl po druhé:“ Pane, ty víš, že tě miluji.“
(„amo“);ale v třetí otázce už sám Ježíš neříká „Máš mne rád?“ („diligis“),
ale“ „Miluješ mne?“ – ačkoliv slova, jak píše sv. Augustin: „Miluješ mne?“
neřekl Pán po třetí, ale jedenkrát, kdežto otázku: “Máš mne rád?“ nemyslil Pán
nic jiného, než „Miluješ mne?“
Petr však nezměnil výraz
pro tuto jednou věc, ale i po třetí řekl:“ Pane, ty víš všechno, ty víš, že tě
miluji.“
To krásné vysvětlení,
které mezi sebou vedou Pán Ježíš a Petr uvádí sv. Augustin proto, že někteří pokládají za něco jiného
milování (dilectio, caritas) a za něco jiného lásku („amor“) . Ti někteří totiž říkají, že výrazu „dilectio“
máme rozumět o dobru, avšak „amor“ o zlu.
Je však věcí filozofů,
praví sv. Augustin, zdali a jak by to že všechno rozlišili: oni tak vysoko cení
lásku v dobrých věcech a vůči samému Bohu, jak píší ve svých knihách. A
jejich knihy to dosvědčuji.
Ale Písmo, říká dále sv. Augustin, neoznačuje slovem „amor“ nic jiného než „dilectio“ nebo „caritas“. A to se týká nejen Písma, ale i ostatního písemnictví. „Amor“, se praví v dobrém smyslu.
„Kdo
však miluje nepravost, nenávidí duši svou“
Sv. Augustin poukazuje na Žalm 10,5 (Kdo však
miluje nepravost (diligit) a výroku apoštola Jana „Bude-li někdo milovati svět,
(„diligere“), není v lásky (dilectio“) Otcovy (1 Jan 2,15).
A na témže místě stojí „dilectio“
v dobrém i zlém. Ale aby někdo nepoužíval slova „amor ve zlém, protože
jeho používání v dobrém je vysvětleno výše, nechť si přečte slova Písma: „Lidé
totiž budou milovati („amare“) sami sebe, budou milovníky („amatores“) peněz.
(2 Tim, 3.2).
Správná a zvrácená
láska
Správná vůle je dobru
láskou, a zvrácená vůle je láskou špatnou. A tak, když láska dychtí po tom, co
miluje, je žádostí: když se vyhýbá tomu, co se jí protiví, je strach, a pokud ti
tak pociťuje a stane-li se to, z čeho má strach, je smutkem. Proto jsou
tyto city zlé, je-li láska zlá., a dobré, je-li dobrá.
A Písmo?
Apoštol touží „být
rozdělen a být s Kristem.“ (Fil. 1,23. A „žádá si moje duše toužit po tvých
ustanoveních (Ž. 118,20), nebo přiměřeněji řečeno „Touží moje duše žádat si
tvých ustanovení“ a „žádost moudrosti vede k panování (Moudr. 6.21).
Sv. Augustin však podotýká
jednu zajímavou věc:“ Přesto se vžil takový způsob mluvy, že uvede-li se žádost
nebo touha a nepřipojí-li se, čeho se týká, lze ji rozumět jenom ve špatném
smyslu.
Žádné komentáře:
Okomentovat