Území, která byla obývaná litevskými
kmeny Aukštaitů a Žemaitů a částečně i Kuršů, Zemgalů a Sélů, stálo stranou
velkých obchodních tepen raného
středověku, a proto nebyl takový žhavý zájem o tyto končiny. Dalo by se
říci, že toto území bylo izolováno, což bylo dáno geografickými podmínkami. A
tak si Litevci udrželi nezávislost. A jak jim to prospělo? Jako jediný z pobaltských
států si dokázali vytvořit mocný středověký stát.
Litva
byla obklopená bažinami a lesy, a tam bylo velmi těžké na její území vstoupit.
Litevci však neměli žádný problém činit nájezdy na své sousedy, na lotyšské
kmeny. Litvě přála nejen příroda, ale také čas. Ve 13.století měli Lotyši,
Prusové a Jatvingové velké problémy s německými řádovými rytíři, a tak byl
Litvě dopřán čas, aby provedli konsolidaci do raně feudálního celku. Jenže,
nebyli tak z problému zcela venku, protože právě se formující litevský
státní celek neušel pozornosti řádovému státu, který si vybudoval panství v Prusku
a Livonsku a hodlal spojit državy, které byly rozděleny žemaitským klínem.
Litevský sjednocený
stát: kdo by se proti němu odvážil?
Ale
pro konstituování litevského státu byl i docela zásadní rozklad ústřední moci Kyjevské Rusi na
jednotlivá knížectví a poté v druhé čtvrtině 13. století nastolení tatarské
nadvlády. Litevci, kteří od 12. století podnikali do sousedních zemí kořistncké
výpravy, které zpočátku neměly vyššího cíle, toto oslabení využili. Ruská knížata
nebyla s to klást účinný odpor, často se naopak snažila obávané litevské
válečníky získat na svou stranu a využít je v bratrovražedných bojích proti
domácím soupeřům.
Kronikáři
zaznamenali v letech 1201-1236 na 40 litevských nájezdů. Nejvíce jich směřovalo
do oblasti toku Daugavy, kde ohrožovaly obchodní spojení německých kupců, 14 proti
Rusi a čtyři proti Polsku. Roku 1213 dokonce Litevci vyloupili a vypálili
bohatý Pskov. Při výpravách disponovali značnou údernou silou předpokládající
sloučení sil více kmenů. Jednotlivá knížata mezi sebou vedla časté války.
Likvidací konkurence a soustředěním moci do úzkého okruhu se vytvářely mocenské
předpoklady pro vznik jednotného státu. Nejvážnější nepřítel - řád německých
rytířů, jenž zcela zlikvidoval samostatnost lotyšských a pruských kmenů,
vystupoval v poněkud jiné poloze - znamenal nebezpečí, jehož hrozba
sjednocovala litevské kmeny, na druhé straně jeho pomoci využívala některá kmenová
knížata proti svým domácím soupeřům. Vojenské síly řádu pustošily povodí
Němenu, Žemaitsko, ale zřídkakdy zasáhly krystalizační jádro litevského státu.
Už
ve 13. století Litva vystupuje jako sjednocené území pod vládou jednoho
panovníka, ale v Žemaitsku se o místní vládu patrně dělilo několik knížat,
které však uznávalo supremaci litevského knížete. Žemaistko se ale v průběhu
času konstituovalo jako svébytný celek v rámci litevského státu i s tím,
že si své zvláštnosti uchoval do moderní doby.
Kdo mluvil o Litevcích? Nebýt těch
daní …
.
Pomineme-li
letmou zmínku o Litvě v Quedlinburských análech, první informace o Žemaitech a
Aukštaitech se objevují u kyjevského letopisce Nestora, jenž uvádí, že byli
poplatní kyjevskému velkoknížeti. To se mohlo týkat krátkodobé závislosti na
přelomu 10. a 11. století v podobě placení tributu pacis, jimž si slabší soused
vykupoval klid od silnějšího partnera.
Zmínka
o Litvě je v ruských bylinách, kde se bohatýr Ilja Muromec chlubil, že za
knížete Vladimíra vybíral v Litvě daně.
Více
zmínek se dochovalo o výpravách kyjevských knížat proti Jatvingům, které k
placení tributu přiměl již roku 983 kníže Vladimír (980-1015). Jeho syn Jaroslav
Moudrý se Jatvingy pokusil znovu přimět k placení, ale jeho výpravy roku 1038 a
1040 nevyzněly úspěšně.
O dánských choutkách
O
podrobení Litvy usilovali také dánští panovníci Knut Velký (1018-1035) a Knut
IV. (1080-1086), kteří svými nájezdy ohrožovali pobřeží celého Baltu. Mezi
daňovými plátci dánského
krále
byla vedle pruských, lotyšských a estonských zemí také Litva, její poplatnost
ale netrvala dlouho.
Prvním
panovníkem, o němž prameny sdělují více informací, byl Mindaugas (Mendog).
Podle Volyňské kroniky se poprvé objevil spolu s bratrem jako představitel snad
nejmocnějšího rodu roku 1219 mezi 21 litevskými knížaty, která jednala o
uzavření mírové smlouvy s haličsko-volyňskými Rurikovci. V následujících bojích
o moc se počet knížat rychle zmenšil.
Sňatkovou
politikou, likvidací odpůrců a válečnými úspěchy se Mindaugasovi podařilo
soustředit
ve svých rukou většinu moci. Další jeho aktivitu máme doloženu z konce
čtyřicátých let 13. století. Z iniciativy haličského knížete Daniela se
proti němu vytvořila koalice Jatvingů, žemaitských knížat a řádu německých
rytířů. Z hrozících kleští se Mindaugasovi podařilo uniknout elegantním
tahem, když navázal jednání s německými rytíři a získal je slibem svého pokřtění.
Ten splnil a roku 1251 byl skutečně pokřtěn. Oslabil tak koalici o
nejmocnějšího člena a po úspěšné obraně svého sídla Voruty dosáhl rozpadu
nepřátelské koalice odpadnutím Jatvingů a žemaitských knížat. V létě 1253 se
Mindaugas, když znovu upevnil své pozice na Litvě, nechal i s manželkou
korunovat v Novogrodku
(lit.
Naugardukas) na Černé Rusi. Korunovaci prvního a zároveň také posledního
litevského krále provedl z pověření papeže Inocence IV. a za účasti
představitelů řádu kulmský biskup. Svému řádovému spojenci odstoupil Žemaitsko,
nad nímž však vládla jemu nepřátelská žemaitská knížata; sporným darem se tak
zbavil i nepohodlných protivníků.
Řádové
vojsko Žemaitové v čele s Mindaugasovým synovcem Treniotou rozdrtili roku 1260
u Durbes. Ani o rok později nebyli křižáci úspěšnější. Úspěchy Žemaiťanů,
povstání Prusů, Kurů a Zemgalů vedly posléze k tomu, že Mindaugas odpadl od
řádu, smířil se s Treniotou a vzdal se křesťanství. Uzavřel spojenectví s Novgorodem
a vyslal své oddíly pod vedením Trenioty proti křižákům, které měl z druhé
strany napadnout Alexandr Něvský. Přesto nezabránil vzrůstu domácí opozice, a
tak 5. srpna 1263 Mindaugase s dvěma syny zabil kníže Daumantas z Nalšii
návodem Trenioty, jenž se sám chopil vlády.
Smrt
Mindaugase znamenala nejen konec litevského království, ale i odklad přijetí
křesťanství latinského ritu o téměř 125 let.
Následníci
Na
přelomu osmdesátých a devadesátých let se objevují jako vládci Litvy bratři
Butigeidis a Pukuveras-Butvydas, první pravděpodobně jako vládce Žemaitska,
druhý jako panovník
Aukštaitska.
Soustředili své síly na odvrácení křižácké expanze, jež po pacifikaci Prus a
ovládnutí Zemgalska směřovala proti Žemaitsku. Roku 1295 nastoupil Pukuverasův
syn Vytenis (1295-1315/16), jenž zahájil kombinací vojenských akcí a sňatkové politiky
trvalé podrobování ruských knížectví. Na západě bojoval s řádem, proti němuž
našel roku 1298 spojence v rižských měšťanech. O Vytenisovi prameny mnoho
neříkají, ačkoliv stabilizoval poměry a byl po Mindaugasovi prvním panovníkem, který
vládl delší dobu.
Křest se odkládá na
neurčito
Jeho
bratr a nástupce Gediminas (Gedymin; 1315/16-1341) pokračoval v úspěšné
zahraniční politice, která Litvu zařadila mezi východoevropské mocnosti. V
diplomatické korespondenci se označoval za "Litvinorum et
(multi)Ruthenorum rex, princeps et dux Semigallie" (teprve jeho syn
Algirdas přijal ruskou titulaturu velikij kňaz - velkokníže). Na západě se
Gediminas
úspěšně
bránil řádu, využívaje přitom spojenectví s Rižany a rižským arcibiskupem
Fridrichem z Pernštejna, jemuž slíbil nechat se pokřtít. Jejich prostřednictvím
se začátkem dvacátých let obrátil na západoevropské panovníky a papeže se
stížností, že kořistná politika řádu znemožňuje christianizaci Litvy. Papež vyslal
do Litvy delegáty, aby rozhodli spor a jednali o její christianizaci. Gediminas
nakonec z pragmatických důvodů přestup ke křesťanství odmítl, litevští
bojovníci však na straně arcibiskupa a Rigy zasáhli do bojů proti řádu v
Livonsku.
Diplomatické vztahy
Vztahy
Litvy a vlastních vládců Ruska, tatarských chánů byly proměnlivé. Někdy
vystupovali jako spojenci (1319 - proti řádu), jindy jako nepřátelé. Charakter
tatarské nepřímé vlády nad
ruskými
knížectvími litevská expanze v této fázi neměnila, nadále vybírali v
knížectvích, která spadala pod supremaci chána, daně a potvrzovali místní
knížata jarlykem. Tataři proti litevské expanzi vystoupili, až když přesáhla
únosné hranice, které byli ochotni tolerovat. Výrazněji zasáhli proti Litvě a
jejím spojencům v letech 1338 a 1339. Oba vpády, při nichž tatarské vojsko
doprovázely oddíly z Rjazaně, Moskvy, Suzdalu, Rostova a Jurjeva, Litevci
odrazili.
Litva jako významný obchodní mezičlánek
Válečné
operace však zdaleka nebyly jediným prostředkem růstu litevského panství.
Gediminas, ostatně jako celá jeho dynastie až do 16. století, uskutečňoval
obratnou sňatkovou politiku, kterou k Litvě připoutával ruská i polská knížata.
Litevská expanze měla své hospodářské zázemí, litevský panovník získal kontrolu
nad důležitými trasami dálkového obchodu z Polska a Prus na východ, z Livonska
na jihovýchod. Vzrostl tak význam Litvy jako
obchodního
mezičlánku, který fungoval navzdory válečným kampaním řádu. Ruská města nebyla
začleněním do litevské říše znevýhodněna, pax lituanica obchodu prospíval,
čehož si byli vědomi i západní kupci. Ovládnutí ruských měst významně přispělo k
ekonomické stabilitě velkoknížecího dvora, neboť ruské zázemí umožňovalo jak
přísunem peněz a surovin, tak vojenských posil odolávat náporu řádu na západní
hranici litevské říše.
Náboženská tolerance
Při
správě tak rozdílných částí říše charakterizovala Gediminase značná náboženská
a politická tolerance. Heterogenní, nedoktrinářská a decentralizovaná povaha
litevského pohanství umožňovala poklidné soužití katolíků, pravoslavných i
pohanů. Excesy proti jinověrcům, vyprovokované hrubým porušením domácích zvyklostí
katolíky, byly v Litvě výjimkou. Aby eliminoval vliv metropolity, jenž se roku
1328 přestěhoval z Kyjeva do Moskvy, vytvořil pro své pravoslavné poddané
dočasně úřad metropolity v Novogrodku. Před smrtí (1341) Gediminas rozdělil
říši mezi syny, přičemž vrchním knížetem určil Jaunutise se sídlem ve Vilniusu
(Vilno, adjektivum vilenský). Ten byl jako panovnická rezidence poprvé výslovně
uveden roku 1323 a za Gediminasovy vlády se stal trvale hlavním městem dynamicky
rostoucí říše.
Algirdas – a zase to s tím
křtem nějak nevyšlo
Za
vlády Algirdase se Litva stala jedním z největších států Evropy, uznávanou
velmocí, s níž bylo nutno počítat při řešení poměrů ve východní Evropě. O Litvu
jako spojence proti polsko-uherskému spolku projevil zájem i císař Karel IV.
Roku 1358 nabídl oběma litevským knížatům ochranu Říše výměnou za jejich
pokřtění. Pozvání ke křtu do Vratislavi zprostředkovalo poselství vedené
pražským arcibiskupem Arnoštem z Pardubic. Jednání posléze ztroskotalo na
nereálných litevských podmínkách, žádajících vytvoření vlastní církevní
organizace, navrácení území obsazených řádem a zabezpečení obrany proti
Tatarům. Ze křtu sešlo, později však se objevil na Karlově dvoře syn Kęstutise Jindřich,
pokřtěný roku 1365 v Královci, který uprchl z vlasti, přidal se k řádu a
nakonec žil jako trvalý host na císařském dvoře.
Jagellonci přicházejí
Po
smrti Algirdase zdědil velkoknížecí titul jeho syn Jagello (lit.
Jogaila), který na rozdíl od Kęstutise byl odhodlán
učinit řádu v Žemaitsku územní ústupky, aby mohl plně soustředit síly pro
realizaci litevských plánů na východě, kde se srážely s protichůdnou politikou
moskevského velkoknížectví.
Zvláště
po vítězství nad Tatary na Kulikovském
poli (spojenec Tatarů - litevské vojsko - se tehdy opozdilo a nezasáhlo po
jejich boku do bitvy) roku 1380 mohl moskevský velkokníže vystupovat jako sjednotitel
Rusi. Proto Jagello tajně bez vědomí Kęstutise uzavřel ještě téhož roku úmluvu
s řádem, čímž si uvolnil ruce pro rychlé potlačení vzpoury svého bratra
Ondřeje, jenž se přidal na stranu Moskvy.
Kęstutis
se dozvěděl o tajné úmluvě, roku 1381 obsadil Vilnius a sesadil synovce z trůnu
a poslal ho jako knížete do Vitebsku. V následujícím roce však Jagello s pomocí
bratra Skirgaily využil zaneprázdnění Kęstutise na východě, ovládl zpět
Vilnius, poté za pomoci řádového vojska druhý klíčový hrad Trakai a během
mírového jednání Kęstutise i s jeho synem Vitoldem (Vytautasem) zajal.
Zatímco
Kęstutise zavraždili ve vězení v Krevě s největší pravděpodobností
Jagellovi či spíše Skirgailovi dvořané, Vitoldovi se podařilo
uprchnout a nalézt pomoc u řádu německých rytířů těžícího z vnitřní krize
litevského státu.
Aby
se Jagello zbavil nejvážnějšího nepřítele, podepsal s řádem 1. října 1382 mírovou
smlouvu na čtyři roky. Přistoupil na pokořující podmínky, podle nichž musel
odstoupit Žemaitsko po řeku Dubisu, přijmout křest a zavázat se nevypovídat
války bez souhlasu řádu. Smlouvu neplnil, a tak následujícího roku podnikli
rytíři do nitra Litvy válečnou výpravu, během níž s pokřtěným Vitoldem vypálili
část Vilniusu. I Vitold přiznal řádu roku 1384 Žemaitsko až ke Kaunasu, ale
následujícího roku se dohodl s Jagellou, pobořil křížáky mu svěřené hrady na
březích Němenu a společně s ním dobyl v listopadu řádový hrad v Kaunasu.
Polsko-litevská
unie
Litva
zůstávala jako jedna z posledních zemí Evropy spjatá s pohanstvím. Otázku
náboženské víry posuzovali staří Litevci tolerantně. Ve Vilniusu od časů
Gediminase působily některé
mnišské
řády (františkáni), vznikla zde i židovská obec. Řada litevských knížat
vládnoucích nad ruskými úděly přijala pravoslaví. Jagello si více než jeho
předchůdci uvědomoval potřebnost christianizace jako ideologického prostředku,
jenž by eliminoval argumenty křižáků. Litevští panovníci o přijetí křesťanství
jednali již dříve s papežem, císařem, řádem i
polskými
králi; jednání, které bylo v první řadě součástí taktiky a sledovalo získání
spojence nebo oddychového času pro regeneraci sil, však nikdy nevyústilo do
zdárného konce. Zvláště za stupňujícího se náporu řádu se stala otázka křtu
naléhavou.
Jagello se rozhoduje pro římský
ritus
Přijmout
křesťanství znamenalo získat spojence proti řádu – buď v pravoslavné Moskvě
nebo katolickém Polsku, kde se po smrti Ludvíka Uherského v roce 1382 uvolnil
královský trůn. Jagello se po kratším váhání rozhodl pro latinský ritus. Aktem
z Krevy 14. srpna 1385 souhlasil s podmínkami polských zástupců. Zavázal se přijmout
křest, propustit polské zajatce, vtělit Litvu do polského státu, vrátit Polsku
ztracené země a vyplatit náhradu předchozímu nápadníku dědičky trůnu Hedviky
(Jadwigy) Vilémovi Habsburskému; za to se měl stát polským králem.
Dne
14. února 1386 Jagello přijel do Krakova, nechal se se svými dvořany pokřtít a
oženil se s tehdy dvanáctiletou princeznou Hedvikou; jako Vladislav II. byl 4.
března ve wawelské katedrále korunován polským králem.
Pokračování
Žádné komentáře:
Okomentovat