Několik slov k instituci papežství
Již v dobách Římské říše získal v stále početnější křesťanské obci unávané postavení biskup. Ten byl pokládá za nástupce apoštola Petra, který splňoval Ježíšovo pověření, vybudoval základy církve a stál v čele římské křesťanské organizace. Jeho následovníci zastávalu úřad metropolotzy římsmé církevní preovincie a římského patriarchy. Proto jako respektované autority rozhodovali sporné záležitosti.
Ale v roce 325 došlo ke komplikaci. Patriarcháty v Alexandrii a Antiochii také odvozovali svou existenci od působení apoštolů a dostaly totéž právo jako Řím, čestnou přednost pak obdržel Jeruzalém. Když po přesídlení císaře Konstantina na východ Římské říše stoupla důležitost Konstantinopole, přiznala církve v roce 381 druhé místo za Římem tamnímu patriarchovi.
Po rozdělení impéria na západní a východní část byl římský biskup v Západořímské říši jediným patriarchou. Všechny ostatní patriarcháty se nalézaly na východě. To přispělo zpočátku k roztržkám mezi Římem a Konstantinopolí.
Od té doby se prohlubovala krize mezi západokřesťanskou (latinskou) církví a východokřesťanskou (řeckou církví).. Východ neuznával nadřazenost římského biskupa.. V čele východořímské církve stál císař jako nejvyšší autorita (caesaropapismus). Lev I. upevnil papežství natolik, že přečkalo zánik Západořímské říše a proto mohl papež Gelasius I. (492-496) rozvinout nauku o moci duchovní a moci světské.
Vztahy mezi západní a východní církví se dále přiostřují
Navázala bych na předchozí kapitolu, která mapuje v období 10. století vztahy mezi východní a západní církví v souvislosti s pokřesťanštěním Bulharů a vystoupením kněze Bogomila.
K nicejskému vyznání víry z r. 325 byl
připojen dodatek: A (věřím) v Ducha svatého, Pána a dárce života, který vychází
z Otce a s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován a mluvil ústy proroků… To
později vstoupilo do liturgie jako nicejsko-konstantinopolské
vyznání víry. Ve středověku bylo nejprve spojováno jen se křtem, teprve v
6. stol. vešlo do eucharistické liturgie, a to nejdříve v Byzanci ustanovením
patriarchy Timothea (517), pak ve Španělsku nařízením 3. synody v Toledu
(589) a nakonec v Římě, a to teprve r. 1014 na žádost císaře Jindřicha II.
Filioque
Při tom
vznikla rozdílnost názorů: na Východě
rozuměli vycházení Ducha sv. tak, že vychází "z Otce skrze Syna". Na Západě naopak tak, že vychází "z Otce a Syna". Když bylo na
Západě připojeno slůvko filioque ("a Syna"), nechápali to jako
rozšíření, nýbrž pouze jako
interpretaci. Na Východě to nazvali
porušením vyznání víry a obviňovali Západ z hereze; tak se stalo filioque, vycházející z nejasnosti 1.
konstantinopolského koncilu (381), podnětem k rozkolu r. 1054 a zůstalo jedním
ze sporných bodů až dodnes.
Nicejsko - konstantinopolské vyznání víry vyznává Ducha svatého na
základě rovné důstojnosti se Synem a následně i s Otcem. Z uvedeného
důvodu zůstala poněkud stranou problematika rozlišení mezi Synem a Duchem, mezi
věčným plozením a vycházením Ducha Svatého. Krédo proto ve své původní verzi
tvrdí, že Duch svatý vychází z Otce. Řečtí otcové ve čtvrtém století jako
Anastazius, Basil, Řehoř z Nyssy hovoří o tom, že Duch svatý vychází
z Otce, zároveň však poukazují na skutečnosti, že mezi Synem a Duchem svatým existuje přirozená,
věčná a osobní vazba. Západní teologové v tomto testu často vidí jasný
projev vědomí (Filioque) přítomný v díle významného církevního otce.
Východní teologové interpretují daný výrok tak, že se má vztahovat na
ekonomickou Trojici, ale nikoliv na Trojici imanentní. Je třeba důrazně rozlišit otázku, vycházejí Ducha
svatého i ze Syna (Filioque) jako teologické mínění a otázku začlenění tohoto
učení do Nicejsko-konstantinopolského kréda (Filioque) jako literární dodatek.
Hlavní body
historického procesu, na jehož konci stojí západní církev vyznávající na Západě
již v pátém století v nám již dobře známém symbolu, který nese jméno Quicumque.
(Duch svatý z Otce a Syna vchází, není jimi učiněn, ani stvořen, ani
zplozen.
Filioque jako synonymum římského primátu
Filioque jako synonymum římského primátu
V roce
858 na konstantinopolský stolec usedl Fotios, proti jehož volbě se stavěl Mikuláš
I. V roce 867, po svém sesazení napsal Fotios list východním biskupům,
v němž obviňoval západní církev z řady věcí. Především však
z bludu filioque. Od toho okamžiku je vnímáno Filioque jako synonymum
římského primátu.
Synoda v Konstantinopoli
Synoda v Konstantinopoli
V Konstantinopoli se konala Synoda, která sesadila
papeže Mikuláše I. Po několika letech však nový papež Jan VIII. uznal Fotia za
patriarchu a bylo obnoveno společenství mezi východem a západem. Argumenty,
které použil Fotios v roce 867 ve prospěch teze, že Duch svatý pouze
vychází z Otce, jsou používány východními teology v zásadě
dodnes.
V teologii východních otců
neexistuje jednoznačná nauka o vycházení Ducha svatého, a že se zde nacházejí
možnosti pro učení o vycházení Ducha svatého skrze Syna, a dokonce i pro samé
Filioque. Fotius tedy poněkud pragmaticky a kvůli vlastním politickým zájmům
východní pozici silně vyostřil.
Rozdíl mezi západní a východní mentalitou - schizma
Rozdíl mezi západní a východní mentalitou - schizma
Spor o Filioque je do jisté míry zástupnou
záležitostí, jak proto že v pozadí stojí rozdíl mezi západní a východní
mentalitou a především nechuťˇ Východu přijmout někdy ne právě citlivé
vměšování středověkých papežů do vnitřních záležitostí východních církví. K definitivní roztržce došlo v roce
1054, kdy kardinál Umberto ve funkci papežského legát chtěl sesadit a exkomunikovat
konstantinopolského patriarchu Michaela Kerularios a obviní Řeky z toho,
že z Nicejsko -. konstantinopolského kréda odstranil „Filioque“.
Toto schizma trvá do dnes. Netýká se však východních církví, které obnovily
společenství s Římem. Latinská církev následně na řadě synod dala učení o
Filioque značnou dogmatickou váhu.
Žádné komentáře:
Okomentovat