Můj osobní Bůh – cesty ontologie
V předchozím článku byla řeč
o etice, hledačích a komunikaci lidí mezi sebou. Také jsme se zmínili o tom, že
člověk je vztahová bytost. V dalším problému jsme se zabývali o Božím
jednání vůči lidem, kteří svým jednáním, chováním i přístupy selhali ve výkonu
veřejného fungování a o Božích mlýnech,
které lidé na takové jedince svolávají.
Já a To
V tomto tématu nyní
pokračuji tím, že se pokusím charakterizovat vztahovou korelaci – Bůh a já.
Napadá mne přitom myšlenka, že mnoho lidí nevěří, že „nějaký Bůh“ existuje, že
mohou svými silami a prostředky dosahovat stejných kvalit života i bez toho,
aby se na něho obraceli, nebo s ním komunikovali či mu naslouchali. Dosahované
kvality života řeší věcmi, které naplňují jejich přání mít- S věcmi lze
nakládat podle vlastních potřeb, lze je dokonce milovat, vzhlížet se v nich,
chlubit se jimi, povyšovat se nad druhé jejich prostřednictvím, zastrašovat druhé
jejich vlastnictvím a cítit se tak bezpečnější a silnější, ale má to jednu
významnou vadu – s věcmi nelze mít oboustranný vztah. Člověk si na nich
vypěstuje jednostrannou závislost, touží o nich, ale věcem je jedno, co k nim
člověk cítí. Jednoho dne se stanou nepotřebnými, okoukanými a člověk je odhodí
nebo se jich zbaví. Možná, že o nich občas přemýšlí, ale věci jsou přemístěny a
„nepřemýšlí“ nad tím, u koho dříve byly. Věci jsou pomíjející, a pokud s nimi
člověk spojí svůj vztah, jde o krátkodobé a krátkozraké hledění do života.
Já a Ty
Každý vztah mezi osobami je
založen na vzájemnosti a nebudeme nyní řešit etiku jejich vzájemného vztahu. Je
možné, že někdo svůj vztah k druhému člověku může chápat v korelaci JÁ
a TO? Ano, a to v případě, že jeden z tohoto vztahu není schopen
jednat jako osoba. Lidé, kteří přijali myšlenku, že Bůh existuje, ho oslovují „Ty“.
Jednají s ním tedy jako s osobou, jejich vztah k Bohu spočine na
vzájemnosti , která však neprobíhá zcela
tak jednoduše, jak to obvykle probíhá mezi lidmi. Je to Bůh, který dává a je to
člověk, který přijímá, vzájemnost je vždy přítomná bez toho, že by byla
omezována absolutní Boží svrchovanost.
Jak jedná Bůh ve vztahu s člověkem?
Ti, kdo znají Písmo, se mohou
rozpomenout na mnoho příkladů ze života prostých lidí, i tehdejších elit a mají
celou sbírku jednání Bůh – člověk. Ale to nestačí. Pro vlastní potřebu je třeba
jít do tohoto vztahu hlouběji. Poznáme, že Bůh na rozdílné lidské jednání jedná
rozdílným způsobem, zkrátka z jednoho jednání nemůžeme očekávat analogie,
které se stále budou uplatňovat, aby člověk získal jistotu, že když se bude v určitém
případě chovat třeba jako kající král David, že se Bůh rozpomene, „jak to
tenkrát řešil“ a člověk může v klidu očekávat konečné kladné vyřízení
svého případu. Z toho, že Bůh na rozdílné lidské jednání jedná rozdílným
způsobem, můžeme vyvodit, že člověk je na Bohu částečně závislý. Bůh by
reagoval jinak, kdyby se člověk choval jinak. Tedy kdyby se člověk choval jiným
způsobem. V osobním vztahu nelze očekávat nic jiného, než že osobní akce
jedné strany vyvolá osobní reakci druhé strany. A kdy je reakce osobní?
Vždycky, jestli její původ je ve svobodném, odpovědném jednání a v rozhodnutích
schopných v centru osobnosti. Reakci lze vypočítat jen částečně. Ve své podstatě není předurčena. Je to
podobné jako v jakémkoliv osobním vztahu, kdy nevíme předem při našem
jednání, jak budeme reagovat na to, co druhý udělá. A když se vrátíme k příkladu
biblického náboženství, pak můžeme poznat při hlubším uvažování, že každý okamžik živého vztahu je
charakterizován prvkem nepředurčitelnosti. Svobodná vzájemnost – Bůh – člověk je
též kořenem charakteru biblického náboženství.
Jak to probíhá?
Bůh přikazuje; člověk
poslechne nebo neposlechne
Bůh plánuje; člověk spolupracuje nebo odporuje
Bůh zaslibuje;
člověk věří nebo nevěří
Bůh hrozí; člověk odpovídá strachem, arogancí nebo změnou
srdce
A podle toho, jak člověk reaguje,
mění se i Boží přístup člověku – z hrozícího
Boha se stává Bůh milující, milosrdný, ze soudícího a trestajícího Boha se
stává odpouštějící Bůh a záchrance.
Člověk se modlí a Bůh slyší nebo
neslyší
Člověk se namáhá a Bůh odmítá
Člověk čeká a Bůh přijímá
Člověk nenávidí a Bůh odpovídá s láskou
Proč je to tak?
Jistě, že to může někoho
rozčilovat, protože nemá jistotu, že bude vyslyšen, odměněn, že může dokonce
prožít i černou noc duše, než bude opět přijat anebo že bude opuštěn, protože v jeho
srdci je nenávist.
Na otázku, pro je to tak hledejme
odpověď. Už v tomto článku byla naznačena. Jde o svobodnou osobní vzájemnost, která není
podřízena předem stanovenému pravidlu. A tak probíhá skutečný život, plný
neočekávaných, iracionálních a intimních kvalit živého vztahu.
Jak to působí na člověka?
Jistě, že po tom, co jsme probrali jednání ve vztahu Bůh – člověk, se mnohý přinejmenším zarazí. Člověk, hlouběji zasvěcený do tajů bytí má spoustu otázek: jak může nějaké jsoucnost působit na bytí samo? Jak může být bytí samotné být v nějakém vztahu e kterémukoliv zvláštnímu jsoucnu? Jak může nějaké jsoucno ovlivnit základ bytí v kterém a ze kterého žije? Jak se může bytí samo změnit, pokud podle definici trancenduje kategorie změny, jako je čas, prostor, příčinnost a substance?
A nebo: není Bůh svobodné vzájemnosti podřízen
kategoriím, které bytí musí samo transcendovat? Neruší ontologie všechny vztahy
svobodné vzájemnosti, které má biblický Bůh: A naposledy: Není to smrtelná rána
pro živé náboženství a především pro biblické náboženství?
O biblickém personalismu
Biblický personalismus se liší od
personalismu ostatních náboženství učením o stvoření a toto učení byl bod,
ve kterém raná církev bojovala na život a na smrt proti náboženským hnutím ve
starověku a lpěla na Starém zákoně jako na vlastním předpokladu. Na učení o
Stvoření totiž závisí učení k Kristu, o spáse a naplnění. Učení o stvoření
má dvojí funkci: zdůrazňuje závislost
všeho stvoření na Bohu a z toho plynoucí bytostnou dobrotu stvoření. Chrání
křesťanský výklad existence před dualistickým rozštěpením na dobrého a zlého
Boha a zachovává personální jednotu jediného Boha. Za druhé: zdůrazňuje
nekončenou distanci mezi Stvořitelem a stvořením. Klade stvoření mimo tvořící
základ, Popírá jakoukoliv participaci stvoření na tvořící substanci, ze které pochází. Učení
o stvoření slovem nejpestřeji rozlišuje Stvořitele a stvoření.
Co to znamená pro člověka?
Když se mluvilo ústy křesťanských a židovských
teologů o stvoření z ničeho, pak je
to důsledek stvoření slovem – neexistuje žádná substance, božská a ani
protibožská, ze které by konečné bytosti přijaly své bytí. Své bytí totiž
přijímají skrze slovo, vůli Boží a jeho tvůrčí aktivitu. Učení o stvoření
slovem popírá jakoukoliv substanciální účast člověka na Bohu a nahrazuje
substanciální totožnost personální distanci.
Vtělení Slova
Biblický personalismus dochází
svého naplnění naplnění ve zvěsti o tom, že se Boží slovo vtělilo do osobního
života, do života Ježíšova, který je z tohoto důvodu nazýván Kristus.
K tomu: Tillich Paul, Biblické náboženství a ontologie, Kalich: Praha 1990
K tomu: Tillich Paul, Biblické náboženství a ontologie, Kalich: Praha 1990
Žádné komentáře:
Okomentovat