Název ”BAROKO” vznikl v oblasti
výtvarného umění, kde se jím mínilo všeobecně umění vysoce dramatické,
inklinující k extrémnímu výrazu, vychýlené z ”normálního”, pocitově
vyrovnaného a vyváženého stavu. Do hudby byl pojem ”baroko” dodatečně přenesen
a dnes se v dějinách hudby běžně používá. Charakter hudby baroka ostatně
odpovídá všeobecné charakteristice umění této doby: je rovněž velice
dramatická, afektovaná, se sklonem k extrémům (vznik hudebně dramatických forem
– opera, oratorium, rozvoj virtuozity jako výjimečného, efektního hudebního
výkonu – a s tím rozvoj odpovídajících forem: nástrojového koncertu,
concerta grossa, sonáty).
Epocha hudebního baroka se rozprostírá
zhruba v časovém rozmezí 150 let, mezi léty 1600 – 1750.
Začátek souvisí s činností
tzv. florentské Cameraty, která začala využívat nový způsob hudebního myšlení a vyjadřování –
tzv. doprovázenou monodii pro účely nového typu dramatického zpěvu
(jehož pomocí se měla vzkřísit antické tragédie, což vedlo ke vzniku zcela
nového žánru - OPERY).
DOPROVÁZENÁ MONODIE: melodie je
umístěna pouze v jednom (zpravidla vrchním) hlase – a ostatní hlasy
vícehlasé faktury se mění na akordický doprovod této melodie. Oproti vyspělému
polyfonnímu myšlení vrcholné a pozdní renesance znamená nástup doprovázené
monodie zjednodušení hudební faktury Na druhé straně však znamenala doprovázená
monodie: 1) zvýšení výrazovzpívaným textem.
2) otevření prostoru pro rozvoj
sólistické virtuozity – pěvecké ( např. v koloraturních áriích) i
nástrojové (v koncertech, concerti grossi,sonátách)
Doprovázená monodie je úzce spjatá
s technikou tzv. generálbasu. Proto se epoše hudebního baroka někdy
také říká epocha generálbasu. Jde v zásadě o homofonní sazbu
s pohyblivým basem, který je jakýmsi protějškem melodického hlasu, ale
není melodicky samostatný ani závažný Generální bas (basso continuo) se
nejčastěji pohybuje v pravidelných rytmických hodnotách.
Konec hudebního baroka klademe symbolicky
do roku 1750 – roku úmrtí J.S. Bacha. V té době se již vedle končícího
baroka rozvíjel nový hudební sloh – klasicismus.
Žádné komentáře:
Okomentovat