středa 18. února 2015

Zamyšlení: Sv. Tomáš Didimos




Zdá se, že sv. Tomášovi, zvanému Didimos se nevěnuje tolik pozornosti, jako ostatním Ježíšovým apoštolům a ještě navíc, lidé si ho pamatují pod přezdívkou „nevěřící Tomáš“. Známe ho nejen z Písma, ale také z uměleckého ztvárnění, na kterém se setkává s Ježíšem po jeho zmrtvýchvstání a dotýká se prstem jeho rány v boku. Pokud máme nějaké poznatky z jeho života, pak více z legend než z historických pramenů. Opřeme se však o Písmo, protože je daleko zajímavější než strohá data.  

To v Janově evangeliu je nazván Didimos (J 11,16; 20,24 ; 21,2 ;). V řečtině „didimos“ znamená dvojče, ale nebudeme raději nyní spekulovat, proč mu tak říkalo. Ale možná to označení znamená jeho pochybovačnou povahu, a proto se mu říká dodnes nevěřící Tomáš. Nebylo by dobré si ho tak uchovávat v paměti, protože sv. Tomáš Didimos je v prvních třech evangeliích jmenován vedle Matouše (MT 10,3; Mk3,18; LK 6,15), ve skutcích se nachází vedle Filipa (Sk 1,13) a rozhodně byl horlivým Ježíšovým apoštolem.

Jeden moment z jeho života je zvlášť významný, a to v době, když se Ježíš v kritické chvíli svého života rozhodne odejít do Betánie  vzkřísit Lazara, a tak se přiblížit k Jeruzalému, odkud mu hrozí smrt (Mk10,32). Tomáš se obrací s výzvou na ostatní učedníky: „ Pojďme i my, ať zemřeme spolu s ním.“   Tomáš měl rozhodného ducha a byl naprosto připraven spojit svůj osud s Ježíšovým údělem.

Další vstup Tomáše do děje, tentokrát při Poslední večeři, se odehrál při příležitosti Ježíšovy předpovědi jeho blížícího se odchodu. Oznamuje učedníkům, že jim jde připravit místo, aby byli i oni tam, kde je on, a říká jim: „Cestu, kam já jdu, znáte.“ (J 14,4). A nyní Tomáš vystoupil a řekl: „Pane, nevíme, kam jdeš. Jak můžeme znát cestu?“ (J14,5). I když se čtenáři může zdát,že je Tomáš nechápavý, poskytuje Ježíši možnost, aby vyslovil: „ Já jsem cesta, pravda a život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.“ (J14,6).

Osm dní po Velikonocích se  odehrává další scéna s Tomášem. Tomáš neuvěřil ostatním, že se Ježíš zjevil v jeho nepřítomnosti. Řekl: Dokud neuvidím na jeho rukou jizvy po hřebech a nevložím svůj prst na místo hřebů a nevložím svou ruku do jeho boku, neuvěřím.“ (J20,25). Tomáš je přesvědčen,a v tom se nemýlí, že určujícími znaky Ježíšovy totožnosti jsou jeho rány. Za osm dní potom se Ježíš objeví znovu uprostřed svých učedníků. Tomáš je tentokrát přítomen.
Ježíš ho vyzývá: “Vlož sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící.“ (J20,27). A Tomáš zvolá:“ Pán můj a Bůh můj,“ (J20,28). Ježíš říká nejen Tomášovi. “Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi. Blahoslavení, kdo neviděli a přesto uvěřili.“ 
(J20,29).

S Tomášem se ještě setkáváme v Janově evangeliu, jako svědkem vzkříšeného Krista, v okamžiku, který následoval po zázračném rybolovu na Tiberiadském jezeře (J21,2). Je zmiňován hned po Šimonu Petrovi. To, že se Sv. Tomáš Didimos těšil vážnosti u prvních křesťanských komunit, svědčí o tom, že se setkáváme s jeho příběhem v apokryfních spisech, Skutky Tomášovy a Tomášovo evangelium.  



Žádné komentáře:

Okomentovat