Jak staří Římané chápali „Otium“
Ve starověké římské kultuře bylo
přijato Otium jako vojenský koncept:
Ten, kdo neví, jak
používat volný čas,
má více práce, než když tam je práce v práci. Neboť pro koho úkol byl stanoven, dělá práci, touží ji, a potěší svou vlastní mysl a intelekt: ve volném čase, mysl neví, co chce. Totéž platí pro (nás); nejsme ani doma ani na bojišti; jdeme sem a tam, a všude tam, kde je pohyb, my jsme tam taky. Mysl bloudí nejistá, s výjimkou se žije, život. |
ENNIUS "Ifigenie
Doba Římské republiky
Nacházíme
se v času Římské republiky, na území, kde rozkvétá římská kultura a
civilizace. V hovorové latině byl pojem Otium používán v hanlivém
slova smyslu. Římané uznávali slovo Officium, pod ním chápali význam
„povinnost“. Od 2. století před Kr. a dále, byl oficiální status občana takový,
že když člověk splní své povinnosti (veřejné i případně v oblasti podnikání),
pak Otium znamená volný čas. Pod pojmem
Negotia (podnikání) se pak chápe, že občan nemá volný čas, protože je třeba ještě
splňovat některé povinnosti.
Takže Římané pro trávení času znali
tři termíny:
- Officium
– plnit povinnosti (veřejné povinnosti)
- Negotia - občan musí ještě splnit povinnosti
(podnikání)
- Otium - volný čas
Jak
Římané trávili volný čas ve smyslu „Otium?“
Doba,
ve které Římané trávili svůj volný čas, byla vyplňována řeckou učenou disputací
a řeckými zábavami. Čas, prostředí, v kterém se lidé pohybovali, přijímaly
řecký program zábav, koníčků. Výměny názorů i myšlenek a nápadů, soukromé
koupele v lázních. Otium a Negotia byl pak nový společenský trend, který se
přenesl i do dnešních dob.
Podle
nejstaršího římského kalendáře se dělí rok na deset měsíců, které jsou věnovány
válkám a zemědělství, zimní měsíce – leden a únor – je čas pro trávení Ótia.
Krásu
individuálního Ótia navozuje zbytek času v roce, kdy člověk může naplno
rozvinout své představy o trávení volného času.
Titus Maccius Plautus
Titus
M. Plautus, známý římský dramatik, napsal hru „Obchodník“, a tam se ozývá tato
myšlenka, že když je člověk mladý, má šetřit čas do svého odchodu do důchodu, v kterém
pak může vychutnat všechny své žádosti, uspořádat si své pohodlí, pít a být
zamilovaný.
Cicero však přitvrzuje
Pokud Cicero mluví o sobě ve smyslu Otium
cum dignitate – Volný čas s důstojností- , pak mluví o času stráveného
v činnostech a jemu, jako takovému, dává přednost, což je vhodné pro
římského občana, který odešel z veřejného života. V této době Cicero
píše své slavné Tusculanae Disputationes
(„Tuskulské rozhovory“), sérii knih o stoické filozofii.
Otium pojímá jako volný čas, v kterém se zabraňuje aktivní účasti v politice,
a dále ho definuje jako stav bezpečnosti a míru pro veřejnost. Je to způsob ochrany
„veřejného zdraví“, spojováno s obecným klidem.
Ciceronovo pojetí „Otium“ neznamená pouhé sobecké provozování potěšení. Ale
zasloužený volný čas, který je odměnou za vyvrcholení dlouhého času v kariéře,
jíž člověk vykonával, pokud byl v aktivním životě. Je možné ho vykládat v tom
smyslu, že je to vlastně odměna. Ovšem neaktivita byla považována za lenost.
Problém Ciceronových následovníků
Přestávka od
občanských záležitostí, jak o ní hovořil Cicero byla jistým problémem, které
byl v kontrastu s negotia publica,
tedy s účastí na občanských záležitostech republikánské aristokracie. Literární
a filozofické činnosti na veřejnosti byly považovány za hodnotné činnosti, které
měly výhodu „res publica“ – veřejnosti. Bylo to považováno za druh „zaměstnání“.
Cato starší o stáří
V Cicerových Tuskulských rozhovorech je obsažena kapitola, nazvaná „Cato
starší o stáří“ a myslím, že stojí v souvislosti s naším tématem za
velké zamyšlení, bez ohledu na to, že nás dělí od protagonistů té doby velmi
dlouhá historická doba. „Nejvhodnější zbraní stáří jsou svobodná umění a
cvičení v ctnostech; kdo se v nich cvičil v každém věku, tomu po
dlouhém a bohatém životě přinesou obdivuhodné plody nejen proto, že ho nikdy nepouští,
ale v té nejposlednější chvíli života (i když tohle je nejdůležitější),
ale také proto, že vědomí dobře prožitého života a vzpomínka na mnoho dobrých
skutků je velmi příjemné. […]Nemůže být každý Scipio nebo Maximus, aby mohl
vzpomínat na dobývání měst, ne boje na pevné zemi i na moři, na války, které
vedl, na triumfy.
Ale i stáří po životě prožitém klidně,
čistě a důstojně může být pokojné a příjemné, takové, jaké podle toho, co jsme
slyšeli, prožíval Platón, který zemřel v jednaosmdesáti letech při psaní,
nebo Ísokratés, který, jak sám říká, napsal spis nazvaný Panathénáikos ve čtyřiadevadesáti
letech a žil pak ještě pět let. Jeho učitel Gorgiás Leontýnský se dožil sto
sedmi let a nikdy nepřerušilo svou badatelskou činnost, Když se ho kdosi ptal,
proč chce být tak dlouho naživu, odpověděl: “Nemám důvod si stěžovat na stáří.“
To je skvělá odpověď, hodná vzdělaného člověka.
Hlupáci totiž připisují stáří své chyby, svou vinu. Nečinil to však ten […]
Enneius:
Tak jako silný kůň, jenž v závodě olympijském se často vítězem stal,
teď hoví si, malátný lety.
Čtyři obviněni, kvůli nimž se může stát
stáří ubohé:
- Za prvé,
že odvádí od činnosti
- Za druhé,
že oslabuje tělo
- Za třetí,
že připravuje skoro všechno o všechny rozkoše
- Za čtvrté,
že nemá daleko k smrti
Cicero kontruje:
Stáří odvádí od činnosti
O jaké? Snad ne od té, k níž je zapotřebí mládí a jeho síly? Což není
žádná veřejná činnost příslušející stáří, která by mohla být vykonávána duchem,
i kdyby tělo bylo slabé? U Sparťanů jsou nejváženější úředníci nazýváni
geronti, což znamená starci, jen starci tento úřad zastávají.
Stáří oslabuje tělo
Pokud se tvrdí, že stáří chybí síla, ta se od stáří ani nepožaduje. Proto
je podle zákonů a zvyklostí náš věk osvobozen od úkolů, jejichž zvládnutí
předpokládá tělesnou sílu, A tak nejsme nuceni nejen k tomu, co bychom
nezmohli, ale ani k tomu ne, na co bychom ještě stačili. Proč by mělo být
u starců nápadné, jsou-li na tom někdy se zdravím špatně, když se tomu nemohou
vyhnout ani mladí lidé? Stáří je nutno klást odpor a jeho nedostatky
vynahrazovat pílí. Je třeba bojovat proti stáří jako proti nemoci, hledět si
zdraví, cvičit, ale s mírou, jíst a pít jen tolik, aby se síly obnovily,
ne aby se ničily.
Staří připravuje všechno a všechny od
rozkoše
Cicero praví: „Jak znamenitý dar nám tento věk poskytuje, jestliže z nás
snímá to, co je v mládí nejhorší chybou! Vždyť tam, kde vládne milostná
vášeň, není místo pro uměřenost, a vůbec království rozkoše se nemůže udržet
ctnost.“
Stáří nemá daleko k smrti
„Zbývá nám čtvrtý bod,“ praví Cicero, „ který podle všeho nejvíc lidí našeho
věku trápí a znepokojuje: přibližování se smrti, která nemůže být rozhodně
vzdálena od stáři.“
Jak ubohý je stařec, který během celého dlouhého života nepochopil, že
smrtí je nutno pohrdat. Jestliže smrt zabíjecí naši duši, je třeba nebrat na ni
nebrat vůbec ohled. Jestliže odvádí naši duši někam jinam, kde bude trvat
věčně, pak je třeba si ji dokonce přát. A nic třetího přece nelze najít …
Doba císařská
Po pádu římské republiky, v které jsme se výše chvíli kochali jejími učenostmi
a názory v osobách jejich skvělých intelektuálů, nastává doba císařství.
Císař Augustus změnil životní styl
římské vládnoucí třídy. Tou velkou změnou byla „hromada“ volného času (Otium).
Byli to bohatí lidé. Jejichž manželky psaly poezii ve zvláštních místnostech,
věnovaly se výchově dětí a žili v nádherných
rezidencích. Mohli si dovolit téměř všechno a patřili mezi velké vlastníky
půdy.
Villa otium
Architekturu svých domů volili v řeckém stylu a objevují se vily Otium
– vily volného času. Za dávných římských časů „Otium villa“ znamenala
idealistické venkovské prostředí, které vyvolávalo mír, volný čas, jednoduchost
a klid. V takovém přirozeném prostředí
lidé nabývali nové síly oproti životu v rušných městech se všemi podniky
(negotia). A tak byly „villy ze zahradou“, „villy u moře“ – bylo spojováno s pojmem
Otium. V místnostech takových vil bylo zařízení v řeckém stylu, který poukazoval na „ lepší svět“.
Římský básník za císařství, Statius píše o „Otium ville“, kterou má v plánu
obývat po odchodu do Neapole: „Má zajistit mír, zahálčivý život ve volném čase,
nerušený odpočinek a dostatek spánku. Žádné šílenství tržiště, žádné spory v příliš
přísných zákonech.“
Nárůst seniorů (důchodců), stěhujících se do venkovských vil byl obrovský.
Venkovské vily se staly pro ně atraktivními. Práce ve veřejných funkcích byla
nahrazena Otium Liberale (liberální volný čas), a ten byl zasvěcen čtení a
psaní filozofických knih. Přínosná jednoduchost rustikálního venkovského života
byla posílena intelektuální legitimitou – otium ruris - (venkovský volný čas).
A to bylo i na podnět básníků Vergilia a Horatia, kteří zdařile básnicky
popisovali způsob takového druhu života.
Ovšem, Senecova doktrína popisuje odchod z veřejného života jako
kontemplativní život, který je chápán tak, v římské debatě, že jde o Otium
(produktivní klidný čas), a později se objevil jako protiklad k Negotia.
To jsou některé z prvků Seneca
doktríny De Otio :
1.
ctnost, svobody a úvahy o štěstí.
2.
vojenský metafory.
3.
že ctnostný člověk vybere statio , určitého místa pro to
něčí "zaměstnání".
4.
Otium (pro volný čas) je stále Negotia (podnikání),
i když člověk odstoupí z veřejné činnosti.
5.
To, že ctnost osoby Otium, jako občana vesmíru, je pole pro
výkon své funkce.
Velmi bych doporučil půjčovací služby pan pedro každé osobě, která potřebuje finanční pomoc, a udrží vás na vrcholu vysokých adresářů pro jakékoli další potřeby. Ještě jednou chválím sebe a své zaměstnance za mimořádný servis a zákaznický servis, protože to je pro vaši společnost velkým přínosem a příjemným zážitkem pro dlužníky, jako jsem já. přeji vám do budoucna vše nejlepší.mr, pedro je nejlepší způsob, jak získat snadnou půjčku, zde je jejich e-mail .. pedroloanss@gmail.com děkuji za pomoc s půjčením ještě jednou v mém upřímném srdci, jsem navždy vděčný.
OdpovědětVymazat