Tomáš Akvinský, narodil se r.1225/26 u Aquina a zemřel
r.1274 ve Fossanova u Terraciny. Je nejvýznamnějším myslitelem středověku. Pro
jeho filosoficko-teologický systém bylo rozhodující přijetí Aristotela. Náležel do řádu dominikánů, působil v Paříži a v Římě a je uctíván jako světec (Doctor angelicus).
Několik poznámek k jeho životu
Z životopisných údajů se dozvíme, že se narodil
kolem roku 1225 v italské aristokratické rodině a studoval v letech 1231-
1239 v proslulém benediktýnském klášteře Monte Casino, a také, od roku
1239 a do roku 1244 v Neapoli na universitě.Narodil se kolem r. 1225 jako nejmladší syn italské
aristokratické rodiny. Své vzdělání započal v blízkém proslulém benediktinském
klášteru Monte Cassino (1231-39), následně (1239-44) studoval na univerzitě v
Neapoli. V roce 1244 se přidal k dominikánům - novému
("žebravému") řádu zaměřenému na studium a modlitbu. Tím se dostal do
sporu s rodinou, která zřejmě počítala, že se stane opatem v Monte Cassinu. Ani
dlouhodobé "přemlouvání" jej neodradilo, rodina nakonec rezignovala a
Tomáš odešel do Paříže už jako dominikán (1245).
O DISPUTAČNÍCH A
LIBOVOLNÝCH OTÁZKÁCH
Quaestiones disputatae de
veritate (Disputační
otázky o pravdě)
Když se sv.
Tomáš Akvinský stal v roce 1256 mistrem teologie, a to mu bylo kolem 30
let, jeho učitelství na universitě trvalo do konce akademického roku 1258 –
1259. Z tohoto období pochází jeho dílo „Disputační otázky o pravdě“ Důvod,
proč vzniklo, je takový, že Mistr na universitě musel každý rok vést několik
formálně veřejných disputací a z příprav případně závěrů z diskusí pak
mohl sestavit spisy na příslušné téma.
o kterých jsme
hovořili, obsahují 29 širokých témat:
SVĚDOMÍ,
VÍRA,
DOBROST,
SVOBODNÁ VŮLE,
LIDSKÉ EMOCE
Členění kvestií
Každá kvéstie je členěna na články (celkem 253) jako
základní jednotku díla, struktura každého z článků reflektuje
"scholastickou metodu", která má zdroj v Aristotelových doporučeních
v Topikách pro společné dialektické zkoumání (viz oddíl 5. E.
a.).
QUODLIBETALES QUAESTIONES
Spis „Quaestiones quodlibetales, obsahuje témata od otázky, zda duše má být identifikována
se svými mohutnostmi, až např. k otázce, zda zatracení spatří svaté ve slávě.
Na teologické fakultě kromě povinných
"disputačních otázek" bylo možno vést také "libovolné
otázky" (quodlibetales quaestiones). Mistr odpovídal na jakoukoliv
otázku předloženou členy akademického obecenstva.
Tyto disputace byly naplánovány dvakrát do roka a
evidentně vyžadovaly badatelské sebevědomí a odvahu.
Tomášovi zřejmě ani jedno nescházelo, protože výzvu k
"libovolným otázkám" přijal nejméně pěti případech ze šesti
příležitostí během svého (prvního) působení na pařížské univerzitě.
Tomáš Akvinský jako mistr teologie
Roku 1252 se
vrátil do Paříže a během několika let dosáhl titulu mistra teologie. Středověký
student musel sám plnit i pedagogické povinnosti. Při studiu teologie to
obvykle byly přednášky na základě komentáře ke spisu Petra Lombardského Sentence. Z toho vzešla první ze čtyř
Tomášových teologických syntéz (kterou však pozdější summy překonávají).
SCRIPTUM SUPER LIBROS SENTENTIARUM (1253-56).
Návrat do Itálie
Během této doby, kdy se vrátil do Itálie, sepsal následující významné texty:
Summa proti pohanům (Summa
contra gentiles)
Disputační otázky o
[Boží] moci
komentář k
Pseudo-Dionýsovu spisu O božských jménech
Compendium theologiae
první ze svých komentářů k Aristotelovi, konkrétně ke spisu O
duši - Sententia super De anima
V Římě pak začal psát své nejvýznamnější dílo – Summu
theologickou, kterou však nikdy nedokončil.
Summa proti pohanům (Summa
contra gentiles)
Podobně jako v Compendiu a
na rozdíl od Summy theologické a komentáře k Sentencím v ní
není použita scholastická metoda výkladu (viz 5. E. a.), nýbrž obsahuje
souvislý výklad členěný do kapitol. Na rozdíl od zbývajících tří teologických
syntéz nevěnuje primárně zjevené teologii (až 4. kniha SPP), nýbrž
teologii přirozené, tj. tématům plně uchopitelným rozumem a nezávislým na
zjevení (1. – 3. kniha). Přirozená teologie dokáže mj. potvrdit existenci Boha
či vypracovat pravidla lidské morálky.
Komentář k Pseudo-Dionýsovu
spisu O božských jménech
Spis náleží nikoli k
aristotelské, nýbrž k platónské linii myšlení. Touto cestou se tedy Tomáš
seznámil i s platónskou tradicí.
Vyznačuje se ve srovnání s dalšími syntézami stručností a
novátorským členěním materiálu: Je koncipováno kolem tří křesťanských ctností – víry, naděje a lásky.
To mohlo iniciovat novou orientaci ve velkém tematickém rozsahu středověké
teologie, avšak Tomáš dílo nedokončil.
(Hotová je pouze první sekce o víře – 246 kapitol, ze sekce o naději vzniklo 10 kapitol, z poslední nic. Navíc zpracovaná témata jsou podrobněji rozebrána v SPP, proto Compendium není tak významné.)
(Hotová je pouze první sekce o víře – 246 kapitol, ze sekce o naději vzniklo 10 kapitol, z poslední nic. Navíc zpracovaná témata jsou podrobněji rozebrána v SPP, proto Compendium není tak významné.)
Také tento komentář (stejně jako další aristotelské
komentáře) Tomáš sepsal mimo své učitelské povinnosti. Na jeho komentářích se
oceňuje skutečnost, že dokázal jakoby kongeniálně porozumět i velmi temným
pasážím Aristotelových textů a odhalit jejich smysl.
V jednom komentáři (ke spisu O nebi) Tomáš představil
jakési své „komentátorské krédo“, tedy vysvětlení, proč se vůbec studiem
starých filosofických textů zabývá:
Studium filosofie má za cíl vědět nikoli, co si lidé
mysleli, nýbrž spíše pravdu o tom, jak se věci mají.
Nešlo tedy v prvé řadě o to, co řekl Aristotelés, nýbrž o
to, v čem se Aristotelés přiblížil pravdě. (Z tohoto metodického východiska pak
lze bez problémů Aristotela i kritizovat – pokud se někde neblíží pravdě, Tomáš
tedy nebyl nekritickým příjemcem aristotelských myšlenek.)
Tento spis je Tomášovým nejvýznamnějším a metodologicky
nejcharakterističtějším dílem. Pokračoval v ní po zbytek života, přesto ji
zanechal nedokončenou.
Sestává ze tří částí:
Existence a
přirozenost Boha (quaestiones 1-43), stvoření (44-49), andělé (50-64),
šest dní stvoření (65-74) a božská vláda (103-119).
Morální otázky,
dělí se na dvě části.
Inkarnace (1-59)
a Svátosti (60-90) – tato část je
přerušena uprostřed úvah o pokání (a nedokončena).
Důvody, v čem spočívá význam díla Sv. Tomáš Akvinského
Tomáš Akvinský je považován za nejvýznamnějšího
středověkého latinského filosofa nejen pro tématický a fyzický rozsah jeho
díla, ale také pro úroveň recepce starší filozofie a pro hloubku, důkladnost a
objektivitu analýz všech probíraných témat. Zřejmě je jeho myslitelské dílo vrcholem
typicky středověké tradice, která spočívala na rovnoprávném a vyváženém
propojení racionálního zkoumání s křesťanským dogmatickým rámcem. Takovou
syntézu už po něm nikdo nedokázal vytvořit. A to je důležité vzít na vědomí,
protože u pozdějších autorů se filozofie a náboženské vnímání od sebe více
vzdalují.
Jeho myslitelské dílo představuje vrchol typicky
středověké filosofické tradice - totiž rovnoprávné a vyvážené propojení
racionálního zkoumání s křesťanským dogmatickým rámcem. Po Sv. Tomášovi
Akvinskému se už nikomu nepodařilo dosáhnout podobné syntézy, spíše se
filosofie a náboženské vnímání skutečnosti od sebe vzdalovaly.
Recepce starší filozofie u Tomáše Akvinského
Nyní je třeba vysvětlit, v čem spočívala? Ve studiu
a využívá Aristotelovy filozofie. Zmíněná recepce
starší filosofie znamená v
případě Aristotela; především studium a využití jeho filosofie. Často ho cituje
a využívá prvky jeho myšlení.
To by bylo jistě patrné a nápadné případnému čtenáři
díla Tomáše Akvinského. Ale zmíněná recepce starší filozofie se také týká
platónské tradice. Nemohl pochopitelně minout dílo Sv. Augustina a
Pseudo-Dionýsia a tím na platónskou tradici navázal.
Jistě, že si může čtenář, který se filozofií
usilovněji zabývá, že by to třeba i dokázal také. Jenomže by to byl jeden krok
a druhý, který Tomáš Akvinský udělal? To bylo vytvoření vlastního filozofického
systému, v němž sice na Aristotela
navázal, ale také překročil v oblasti metafyziky.
Důkladnost a snaha pro objektivitu
Nemusí se mnou každý souhlasit, ale já právě si cením
díla sv. Tomáše Akvinského v tom, že byl nejen ve své práci důkladný, ale
také ve snaze o objektivitu si nacházel osobní prostor a čas, aby diskutoval se
soudobými mysliteli, kteří s ním sdíleli křesťanský výkladový rámec, ale
nejen s nimi. Tedy jinak řečeno; v jeho díle, které je pro čtenáře,
zaujatého křesťanskou tématikou i v 21. století opravdovým zážitkem, je
jistota, garance, že je dílem své doby nejen z užšího pohledu, ale také v poměrech,
které v té době působily na sebe a vedle sebe.
-
Důvod je jasný
Nelze než souhlasit, že křesťanští myslitelé mají být
připraveni racionálně diskutovat i jakémkoliv tématu, zvláště pak v teologických
problémech. Ale nejen mezi sebou, nýbrž též s nekřesťany. A tvrdí:
„Přitom diskuse se Židy a heretiky umožňuje stavět na Starém či Novém zákonu, ovšem v případě myšlenkového
střetu s pohany či muslimy (viz níže) je nutné se odvolat k přirozenému
rozumu, s nímž je každý myslitel nucen souhlasit. Proto Tomáš musel také
vyjasnit kompetence rozumu a určit jeho meze vzhledem k teologickým problémům.“ (SPP I.2.11; viz oddíl E.).
-
Originální syntéza
I když někteří křesťanští myslitelé se zabývali
islámským a židovským filozofickým systémem, sv. Tomáš Akvinský tak učinil v daleké
vyšší míře; Ve své syntetické práci
byl ovlivněn nejen Avicennou (Ibn Sína – 10. – 11. století), ale také
Maimonidésem (10. století).
A nakonec ...
Po odvolání z Paříže (1272) dominikáni nařídili Tomášovi, aby šel do
Neapole a zřídil tam další řádovou školu a působil v ní vedoucí mistr. Díla z této periody - dva aristotelské komentáře a třetí část Summy -
však zůstala nedokončena. Začátkem prosince r. 1273 totiž Tomáš během mše
prožil něco, co jej učinilo neschopným pokračovat v psaní. Sám tuto událost
označoval za zvláštní zjevení. Když se jej jeho hlavní sekretář a přítel
Reginald z Piperna snažil přesvědčit, aby se vrátil k Summě,
odpověděl:
"Reginalde, já nemůžu."
A když Reginald naléhal, Tomáš vysvětlil:
"Všechno, co jsem napsal, je jako prázdná sláma ve srovnání s tím, co jsem uviděl a co mi bylo zjeveno."
Reginaldovi ještě řekl, že když nemůže psát, chtěl by zemřít. A zanedlouho skutečně zemřel (7. 3. 1274) cestou na lyonský koncil.
A když Reginald naléhal, Tomáš vysvětlil:
"Všechno, co jsem napsal, je jako prázdná sláma ve srovnání s tím, co jsem uviděl a co mi bylo zjeveno."
Reginaldovi ještě řekl, že když nemůže psát, chtěl by zemřít. A zanedlouho skutečně zemřel (7. 3. 1274) cestou na lyonský koncil.
Žádné komentáře:
Okomentovat