středa 14. ledna 2015

Reformace: Reformace v Anglii - Díl 1. První reformátoři




Reformace a láska v dějinách Anglie

Kapitola 1. O prvních oxfordských reformátorech 

V době, kdy se proměňuje středověký svět a politický režim, v Anglii dochází k podivuhodné přeměně duchovního a intelektuálního světa za vlády Tudorovců. Na Anglii udělala ohromný dojem italská renesance a německá reformace v Německu. Ale národní povaha se již ustálila. Mladí Angličané spíše berou Savanarolu a Marsilia Ficina. Za velkého anglického panovníka Jindřicha VII. Vítězí Platón nad Aristotelem. Angličané, tak přitahování středozemní civilizací, budou opovrhovat italským životním stylem, neboť : “Poitalštěný Angličan, vtělený ďábel.“  A když jsme podotkli, že angličané obdivovali německou reformaci, pak musíme ještě říci  - b - , které zní, stejně tak, jako se Angličan cítí být vzdálený italské smyslnosti, tak ani nepřijímá německé násilnosti a Lutherův brutální genius děsí oxfordské učence, i když, jak jsme podotkli v kapitole o lollardech, zprvu udělá dojem na cambridgské studenty.

První oxfordští reformátoři by chtěli napravit omyly římské církve, ale naprosto nechápou, že křesťan může z této církve vystoupit. Někteří z nich, kteří budou hlásat novou moudrost, jako Thomas More nebo John Fisher, později pro katolickou církev zemřou.
John Colet, veliký latiník i bohatý měšťan, je asi nejvhodnějším představitelem této generace. Byl synem londýnského starosty sira Henryho Coleta, a ten svému synovi v den jeho vysvěcení přiznal veliký důchod. John Colet pokračoval ve studiu v Oxfordu, četl Platóna a Plótina a kolem roku 1493 se vydal na cestu po Francii a Itálii. V těchto zemích se naučil lépe chápat církevní otce, u nichž oceňoval spíše jejich filosofii než scholastiku, která se stále ještě v Oxfordu vyučovala. Když se tento mladý třicetiletý muž vrátil na svou universitu, začal vykládat epištoly svatého Pavla. Jeho přednášky upoutaly davy nadšených studentů. John Colet vysvětloval původní text epištol Korintským a Římanům, „jako by vysvětloval listy žijícího člověka svým přátelům“. Mluvil o osobní povaze svatého Pavla, srovnával římskou společnost, popsanou apoštolem, se společností líčenou v Suetoniových textech, a utíkal se rovněž k řeckým textům Pavlových současníků. Je možné si představit údiv jeho posluchačů, kteří tyto historické stránky náboženství neznali a jejichž převážná většina se dokonce domnívala, že „Písmo svaté bylo napsáno v latině Vulgáty“. Mladý profesor měl brzy obrovskou pověst. Kazatelé k němu přicházeli se žádostí o radu a mladý učenec jim dodával sebedůvěry a vysvětloval jim své přednášky; jeho představení ho nepochybně vůbec nepovažovali za nějaké nebezpečí, vždyť mu byla, i přes jeho mládí, udělena děkanská hodnost v katedrále Sv. Pavla. Když jeho otec zemřel a odkázal mu veliké jmění, věnoval svůj majetek na založení školy u svatého Pavla v Londýně, kde se bude řecká a latinská literatura přednášet jednomu stu padesáti třem studentům. (Proč právě jednomu stu padesáti třem? Je to podle bible počet ulovených ryb při zázračném rybolovu; dodnes studenti školy svatého Pavla nosí jako svůj symbol stříbrnou rybku.)

Tohoto muže a toto století dobře vystihuje zajímavá maličkost: Colet nesvěřil správu svého odkazu ani děkanovi u svatého Pavla a jeho kapitule, ani oxfordské universitě, ale vážené společnosti obchodníků se střižním zbožím. Církevní učenci se stejně jako královská správa rádi opírali o bohaté anglické obchodníky.
Program nové školy velmi důkladně připravil již její zakladatel. Tady se měly vyučovat nejen předměty, které byly běžně vyučovány ve středověku, tedy dialektika, gramatika a rétorika (trivium), ale i řečtina, latina a angličtina. „Vůbec nepřekvapuje,“ píše Coletovi jeho přítel Thomas More, „že vaše škola zvedá takové bouře, vždyť je jako ten dřevěný kůň, ve kterém se schovávají ozbrojení Řekové, aby vyvrátili barbarskou Tróju.“ Zvláštní však bylo, že stavitelé dřevěného koně si pád Tróje nepřáli.

Nejpozoruhodnějším Coletovým žákem a přítelem byl Thomas More. Byl to veliký státník i veliký spisovatel, jehož Utopie je největší knihou svého věku. More vynalezl slovo „utopie“ (země, která nikde neexistuje) stejně jako později Renouvier slovo „uchronie“. Není nic zajímavějšího, než seznámit se se sny o budoucnosti tohoto Wellse patnáctého století. More, který odmítal válečnou slávu, si přál smrt starého rytířství; hlásal komunismus, pohrdání zlatem, povinnou práci pro všechny lidi, ale omezenou na devět hodin denně, káral mnišský asketismus a věřil v dokonalost lidské přirozenosti. V Utopii také uznává všechna náboženství a křesťanství se v ní netěší žádným výsadám. Tyto Morový teoretické myšlenky se často stavějí do protikladu k jeho praktickému životu, a mnozí se podivují nad tím, že tento hlasatel snášenlivosti byl ve skutečnosti nesnášenlivým kancléřem a později mučedníkem. Ale vytvořit zemi pomyslnou a spravovat zemi skutečnou jsou dvě věci, mezi nimiž není vzájemný vztah; potřeby jednání jsou jiné než potřeby svobodného myšlení. Nereformovat církev násilím nebo pronásledováním, ale reformovat ji rozumem a vědomostmi tak, aby se z ní stala církev obecná, to byl cíl Johna Coleta, Thomase Morea a jejich společného přítele Erasma Rotterdamského.

Erasmova osobnost byla nejlepším symbolem tohoto hnutí. Přestože se Erasmus narodil v Holandsku, je spíše Evropanem než Holanďanem. Téměř neumí holandsky, mluví a píše latinsky, jeho knihy se překládají do všech evropských jazyků. Jeho intelektuální věhlas uznává Karel V. stejně jako František I. nebo Jindřich VIII., kteří se o něj mezi sebou přou. Jeho vliv v Evropě byl daleko větší než pozdější vliv Voltairův nebo kteréhokoli muže našeho století. Jeho Rozmluv se prodalo čtyřiadvacet tisíc výtisků a to je pro latinskou knihu v málo zalidněné a nepatrně vzdělané Evropě téměř neuvěřitelné.

Tehdejším humanistům všech zemí usnadňoval jejich přátelství společný jazyk - klasická latina. Svou Chválu bláznovství napsal Erasmus u Thomase Mora a svoje velké vydání Nového zákona podle latinských a řeckých textů připravil v Cambridgi. Erasmus našel prostředí, kde se cítil nanejvýš spokojený, právě v Anglii: „Když poslouchám svého přítele Coleta, zdá se mi, že poslouchám samého Platóna. Existuje lidštější a kouzelnější povaha než je povaha Thomase Mora?“ Ale sám pro sebe považoval Angličany za přehnaně svatouškovské. Thomas More ve své Utopii odsuzuje přílišnou přísnost života, ale na tomto světě nosí kajícnickou žíněnou košili, a když Erasmus jednou navštívil biskupa Johna Fishera, musel obdivovat jeho skvělou knihovnu, ale také si stěžovat na průvan.



Největší možnou chybou a omylem by bylo dělat z těchto prvních anglických reformátorů předchůdce hnutí nepřátelského katolictví. Tito muži si prostě předsevzali reformovat mravy a ducha kněžstva. Ale setkali se se silnými proudy veřejného mínění, které zanesly jejich žáky daleko dál, než si sami přáli. Anglie šestnáctého století nebyla protináboženská, byla jenom protiklerikální. Jeden biskup tehdy řekl, že každá londýnská porota by určitě osvobodila Kaina, kdyby Ábel byl knězem. Staré výhrady - církevní tribunály, bohatství mnichů a nápadný přepych biskupů - byly stále živé. Papežství, příliš vzdálené, obětovalo anglické zájmy zájmům knížat na pevnině, která byla blíž a měla tedy na papeže bezprostřednější vliv. Angličtí panovníci a státníci trpěli, když viděli, že část jejich suverenity patří cizí mocnosti, která o nich prakticky nic neví. I lollardismus se od dob Wicliffa mezi lidmi stále udržoval. Ve skladištích obchodníků a v malých hospůdkách universitních měst se čte anglický překlad bible a plamennými hlasy se také vykládá. Ve středních anglických vrstvách vznikla Wicliffovým vlivem ohniska asketické a individualistické morálky, která později oživnou a vzplanou vysokými plameny. Lutherovo učení a ještě více Kalvínův asketismus najdou ve zdejším lidu již připravenou úrodnou půdu.



Pokračování: Vláda Jindřicha VII.




Žádné komentáře:

Okomentovat