neděle 24. května 2015

Baroko: Vážná opera ve Francii - V. část

Francie si s Itálií tradičně konkurovaly: oba národy měly svou vyspělou hudební i literární kulturu a tudíž Francouzi usilovali o vytvoření své vlastní, francouzské  vážné opery.
Francie měla za králů Ludvíka XIII. (1601-1643), Ludvíka XIV. (1638 – 1715) a Ludvíka XV.(1710-1774) svou klasickou /veršovanou/ tragédii (Pierre Corneille, 1606 – 1684,  Jean Racine, 1639 – 1699) i vyspělé komediální divadlo – Jean Baptiste Poclain – Moliére, 1622 – 1673) a invazi italské opery se tudíž bránila. V oboru hudebně dramatických žánrů byl ve Francii velmi oblíbený balet, často v kombinaci se zpěvem: různé typy scénických děl označované jako ballet de cour (dvorský balet – tem mohl – ale nemusel mít děj), comédie-ballet – spojení zpěvu a baletu, později i opéra-ballet /rovněž spojení zpěvu a baletu s větším podílem zpěvu).
Jean Baptiste Lully  (1632 – 1687), původně Giovanni Battista Lulli z Florencie, odkud odešel do Paříže, původně jako učitel italštiny francouzské princezny. Postupně se vypracoval až na nejvyšší hudebnický úřad na královském dvoře. Lully byl mimořádně nadaný hudebník – vynikající houslista, zpěvák, tanečník, skladatel i organizátor – divadelní podnikatel. Stal se oblíbencem Ludvíka XIV. A na vrcholu své kariéry de facto neomezeným ”vládcem” hudebního života ve Francii (měl od krále mimořádná, monopolní privilegia, byl vrchním ředitelem všech královských operních divadel, stál v čele elitní královské kapely  (Původně 16 – později 24 ”Violons du Roi”). V opeře vyšel z benátského typu – neapolskou operu ještě nemohl znát.
Lullyho tvorba na poli hudebního divadla se datuje od  počátku 60.let - cca od roku 1762 spolupracoval Lully s Moliérem, vytvořili spolu poměrně dlouhou řadu tzv. comédie-ballet: např:  Manželství z donucení, Láska lékařem, a nejspíš nejslavnější z nich - Měšťák šlechticem.


COMÉDIE –BALLET

To byla ovšem činohra s rozsáhlými hudebními-baletními čísly. Nezpívalo se v ní ! Mluvené dialogy + hudba a tanec (pantomima) Lully dobře znal královský vkus a uměl se mu skvěle přizpůsobit. Objevili se však nebezpeční konkurenti – básník a libretista Pierre Perain a skladatel Robert Cambert . Lully totiž zastával názor, že opera ve francouzštině je nesmysl, že francouzština se ke zhudebnění nehodí.  Jenže jeho ctižádostivost ho nakonec vedla k tomu že tento názor změnil.  Sám totiž toužil po tom, aby mohl stát v čele takovéhoto „královského divadla“. A tak se rozhodl pro intriku vůči Cambertovi a Perrinovi. Pomohla mu možná náhoda, možná to byla jedna ze šikovných Lullyho intrik: Nezkušený a naivní Perain si totiž za své společníky zvolil dva podvodníky. Perain se záhy ocitl ve vězení – a Lully ho tam navštívil s návrhem, že za něj převezme vedení Academie royale de Musique a za to že dosáhne Perainova osvobození. Perain samozřejmě souhlasil, převedl své privilegium na Lullyho. Lully se tak stal neomezeným vládcem francouzské opery. Bez jeho souhlasu nikdo nesměl provést žádnou operu. Samozřejmě, že si tím Lully naděll spoustu nepřátel – ale král nad ním držel ochrannou ruku, takže na něj nikdo nemohl. Brzy na to, 27. dubna 1673, měla v Academie royale de Musique premiéru první Lullyho „tragédie lyrique“ „Cadmus a Hermione“. 

Tragédie lyrique 



Tragédie lyrique je oficiální označení pro francouzskou vážnou operu. Lullyho „dvorním libretistou“ se stal básník a dramatik Philippe Quinault (1635-1688). Vytvořil s Lullym prototyp francouzské vážné opery – tragédie lyrique – o 5 dějstvích s prologem Lully dokázal citlivě spojit italskou melodičnost s francouzskou tradicí – smyslem pro okázalou pompézní ”skupinovou” nádheru s důrazem na pathos, velké myšlenky, vysoké mravy, dvorské galantní obyčeje a chování a ušlechtilé gesto i taneční pohyb. Ve svých operách (i zpívaných baletech) vycházel z Racinových a Corneillových divadelních předloh. Základem jeho pěvecko-dramatického projevu je v recitativu – který je melodičtější (tedy spíše typ recitativu accompagnato) a tím se zmenšuje rozdíl mezi recitativem a árií – ta naopak není rozsáhlá a rozhodně není virtuózní. Je to prostě lyrický zpěv s minimem (nebo zcela bez) koloratur. Důležité jsou velké sborové scény – apoteózy, alegorická vyvrcholení a závěry dramat. Vše směřuje k oslavě královského majestátu. To je principiální rozdíl mezi tragédií lyrique a operou seria. Na vrcholu své slávy  založil Lully společně s libretistou Quinaultem tzv. Académie royale de musique a začal dravě (a úspěšně) podnikat v operním a baletním oboru. V roce 1680 dokonce vstoupil do politiky, když byl ustanoven královským dvorním tajným radou. Lully zemřel náhle na prudkou otravu krve (sněť – gangrénu) z nenápadného zranění  (nedbal pokynů lékaře a ránu na noze si nevydezinfikoval), které si způsobil ”taktovací holí” při provedení slavnostního Te Deum k uzdravení krále. Napsal zhruba 20 oper (až do roku 1686 napsal Lully celkem 13 tragédie  lyrique - je zakladatelem tohoto žánru), k nejznámějším patří:
  • ·         Isis
  • ·         Proserpina
  • ·         Theseus
  • ·         Perseus
  •  

Atis.(vznikla 1676, je z nich neznámější a nově nahraná
Vůbec poslední dokončená Lullyho opera z roku 1686 je Acis e Galathea (premiéra v září 1676) – to ovšem není typ tragédie lyrique, nýbrž má podtitul pastoral héroique o prologu a 3 dějstvích.
Dále napsal na 40 baletů (všech druhů- včetně comédie-ballet), velké množství instrumentální hudby.
Domácí typ francouzské vážné opery – tedy žánru zpívaného, s pouze doplňkovou rolí baletu, který Lully nazýval tragédie lyrique (lyrická tragédie), se od italské opery seria odlišoval:
jazykem – zpívána francouzsky
součástí byly i sbory a hlavně balet – libreto bylo vždy napsáno tak, aby se v průběhu děje naskytla příležitost k velké taneční scéně. Velký kompars pěvecký a baletní odlišoval francouzskou lyrickou tragédii nápadně od opery seria.
Důležité jsou velké sborové scény – apoteózy, alegorická vyvrcholení a závěry dramat. Vše  směřuje k oslavě královského majestátu. To je principiální rozdíl mezi tragédií lyrique a operou seria.
Ostatní náležitosti byly podobné opeře seria – recitativy, árie (v daleko menší míře se používaly koloratury a vůbec bravurní zpěv). Francouzská opera nepoužívala zpěv kastrátů.
Kastráti ve Francii pouze pohostinsky koncertovali (slavný Farinelli), ale do francouzských oper obsazováni nebyli. Tragédie lyrique měle rovněž předehru, označovanou jako ouverture. Ta měla – ve srovnání s neapolskou operní ”sinfonií” opačný tempový sled:  pomalu (homofonní úsek) – rychle (imitovaný úsek – fugáto) – pomalu (návrat úvodní části nebo nový díl). Některé francouzské ouvertury byly pouze dvoudílné (pomalu-rychle).

André CAMPRA (1660 – 1744)

Lullyho nejvýznamnějším pokračovatelem na poli tragédie lyrique (i dramatických baletních žánrů) byl André CAMPRA (1660 – 1744) francouzský skladatel, rodák z Aix-en Provence, zemřel ve Versailles. Dožil se vysokého věku 84 let.
Nejvýznamnější představitel tragédie lyrique a opéra-ballet (včetně dalších francouzských scénických hudebních žánrů) v období mezi Lullym (1632-1687) a Rameauem (1683-1764) vrchol kariéry dosáhl Campra v době vlády regenta Filipa Orleánského, ale i Ludvík 15. mu v roce 1718 udělil vysokou roční penzi.

DÍLO:

·         Campra napsal asi 30 tragédie lyrique
·         Hésione
·         Tancrede
·         Iphigénie en Tauride
·         Alcine
·         Hippodamie
·         Enée et Dido
·         Idoménee
Vedle toho žánry opéra-ballet, divertissement dále desítky baletů, internodií – dílem ztraceno
desítky árií, divertissementů, kantát MŠE, MOTETA, DUCHOVNÍ KANTÁTY.

 Philippe Rameau (1683 – 1764)

Dovršitelem francouzské tragédie lyrique je Jean Philippe Rameau (1683 – 1764), slavný skladatel a významný teoretik. Rameau napsal celkem asi 40 oper a dramatických baletů (dodnes se hraje Castor a Pollux).
Skladatel, cembalista, varhaník, významný hudební teoretik, spolu s J.S.Bachem, G.F.Händelem, G.Ph. Telmannem a A. Scarlattim nejvýznamnější skladatelská osobnost pozdního baroka – a rozhodně nejvýznamnější francouzský skladatel tohoto období, dovršitel tradice založené Lullym. Ve srovnání s Lullym nebyl tak věhlasný na veřejnosti, nepohyboval se v prostředí královského dvora, neměl nikdy tal velký společenský (i mocenský) vliv plynoucí z různých výsad a králem udělených momopolů. Přesto je dovršitelem francouzské barokní hudby v řadě klíčových žánrů: především v tragédie lyrique a v baletu. Začal se jimi zabývat až v poměrně pozdním věku – svou první operu napsal cca ve svých 49 letech!- do té doby se živil jako běžný chrámový varhaník! Pokračoval v charakteristických stylových vlastnostech Lullyho oper – v silném podílu sborů a samostatných orchestrálních partií, u nichž prohloubil výrazovost a zvukovou plastičnost. Rozšířil orchestr, emancipoval dechové nástroje, znamenitě dokázal hudbou vyjádřit rozmanité dramatické situace a nálady.
Naopak na Couperina a významné francouzské clavecinisty navázal Rameau ve své tvorbě pro cembalo – tou se zabýval už dříve, ještě před tím, než se začal zabývat operou a baletem. Jeho cembalové skladby pokračují v tradici Fr. Couperina (o něm později) svou decentní a přitom detailní zvukomalebností, sklonem k ”programnosti”, stavebné-formální preciznosti a dokonalé nástrojové stylizaci Spolu s Couperinem, Bachem a Scarlattim tak Rameau patří k největším mistrům barokního cembala. . 
Zásadní význam má Rameau jako hudební teoretik: jeho teoretické myšlení už má typické znaky osvícenského racionalismu. Jako první teoreticky objasnil v praxi už dlouho využívanýtonálně-harmonický princip: zavedl do nauky o harmonii pojem harmonická funkce a popsal a objasnil význam a fungování tří základních funkcí – T, S, D, včetně dalších harmonických jevů (teorie o vzájemné symetrické převratitelnosti akordů symetricky kolem základního tónu: známý ”rameauovský septakord”  na 2. stupni vykládaný jako subdominanta s přidanou spodní septimou a užívaný často ve tvaru kvintakordu s přidanou sextou (tzv. sixte ajoutée). Při svých úvahách Rameau vycházel z přírodních akustických zákonitostí – tj. z alikvotní řady.  Jeho klíčové teoretické dílo vyšlo tiskem roku 1722 s názvem ”Traité de l´Harmonie réduite ŕ ses Principes naturels”(Pojednání o harmonii na základě přirozených principů)



Žádné komentáře:

Okomentovat