Rembrant van Rijn - Sv. Matouš
Etika a lidé
Když jsem pročítala internetové zprávy, ať nyní nebo v minulost, setkala jsem se s jevem, kterému se říká "zlořečení". Vím, že se mi lidé vysmějí za takové názory, které už dávno hodili do šrotu spolu i se vší mravokárnou literaturou, a tak zúčtovali minulostí, protože události, jak se tak prohnaly dějinami, jim dávají důvod k zamyšlení: dodržovat mravní pravidla vůči lidem, kteří ubližují, okrádají, vyhrožují, šmelí, žijí z lichvy a bohatnou odíráním lidí méně majetných, vraždí a páchají násilí, je nejen nebezpečným ústupkem proti zlu, ale také může mít za následek jen to, že tací zločinci a hříšníci to pojmou jako slabost, nikoliv šanci se nad sebou zamyslet. Ale on se asi mnohý člověk za sebou zamýšlet nechce a nebude. Jeho jednání, jak si myslí, ospravedlňují hrůzné činy, kterých se dopouštěli tzv. morální autority. A jejich pohledy se stočí směrem k sakrálním budovám a církevním sídlům. "Ti mají být vzorem a udávat tón společenské etice a místo toho ... ééé ... darmo mluvit". A panu arcibiskupovi Dukovi pod jeho blogy dávají pořádně zabrat. A nejen jemu - také našim politikům, v kterých by rádi viděli mravní příklad, neboť oni se nazývají elitou, což lidé většinou chápou jako vzor pro druhé po všech stránkách, a oni se tak nechovají. Skandály, které provázejí jejich dočasné mandáty jsou důvodem k ztrátě důvěry v politiku a také důvodem k smíchu nad každým etickým kodexem, který kdokoliv vydá. Například etický kodex advokátní komory nebo energetických společností. To všechno je spojeno se všeobecným bojem o zdroje, o svobodu a o spravedlivé rozdělení prostředků ke slušnému životu. Ještě jinak: jde o finance. Zlaté pravidlo: - nečiň druhému to, co nechceš, aby činil tobě - sice stále žije v podvědomí lidí, ale ztrácí na lesku. Za poměrně krátkou dobu mnoho lidí ztratilo cestu k etickým hodnotám, protože se začaly co do obsahu vyprazdňovat, znehodnocovat a pustošit. "A to je postmodernismus," zvolal jeden můj známý jakoby vítězně, "všechny ty zábrany, danosti a pravidla už neplatí". Zeptala jsem se, co tedy platí a on : diskuse. Nekonečné diskuse, které nakonec skončí i třeba zlořečením, urážkami, dehonestací všech a všeho, čeho si kdysi možná lidé vážili.
Kdo začne pěstovat lásku k bližnímu?
" ... a kdo je můj blížní?" ptá se farizej Šimon Ježíše. Ano, kdo je můj bližní - podle občanského zákona, podle mého vztahu k lidem, kteří jsou mi blízcí, podle mých zkušeností s lidmi (stejná krevní skupina) atd. Dokázali bychom dnes Ježíši odpovědět sami? Nebo by odpověděl on ... a miluj svého bližního jako sebe samotného. Tak: nyní je naše společnost "rozvrkočená", protože nevěří ve spravedlnost, a navíc ani těm, kteří ji mají sjednávat v nekonečných žalobách proti svým blízkým a bližním. Rodiče nedůvěřují dětem a naopak, děti nedůvěřují rodičům. Špatné chování k rodičům se jednou obrátí ve vlastních dětech, které to vrátí i s úroky. Kdo tedy začne první? Kdo vloží ruku do ohně a osloví někoho, s kým je ve při, aby svůj svár vyřešili jako lidé, kteří ještě v něco věří. Dřív platilo : moudřejší ustoupí, nyní platí - jen slaboch a hlupák ustoupí. Kdepak, ani o metr. Já ti podám ruku a ty mi vrazíš dýku do zad. Opravdu, "skvělý" obraz, který rozhodně naši dobu nezdobí.
Žádné komentáře:
Okomentovat