pátek 27. prosince 2013

Škola: Zkouška z dějin




Potkala jsem ho před dvěma roky. Svého učitele historie, který miluje svaté a zatímco se jeho hlas nese klidně přes celé věky, vy se hrůzou třepete nad objemnými knihami, z kterých máte skládat zkoušky. 

 Přednáška 

On je v klidu, má to všechno za sebou, a proto říká na úvod: "Nehledejte v tom romantiku, přátelé!" Stoupne si za katedru, klíčník - který nosí v kapse prostého saka nástroj k odemykání bran bez zábran. Dnes už se nikdo nemusí obávat mluvit o templářích, ale myslet na ně, to by se nemělo! Lidé mají velkou schopnost zabouchávat těžká vrata, za nimiž nahází haraburdí nepotřebných myšlenek, velkých citů až k zalknutí, těžkých přísah mužů ve zbrani, oddaných jedinému Králi všech králů. Špinavých mužů od bláta a krve, kterých bylo tolik, že ti v posledních řadách už zapomínali slova své přísahy pozemskému králi, závistivému, chamtivému, paranoidnímu a nestálému, mstivému až za hrob…     

Ó pane docente, co jste to se mnou udělal! 

A od té doby mne provází stíny krále Filipa Sličného, papeže Bonifáce VIII. a templářského velmistra Moleye (od základní školy, po celou vzdělávací šňůru, kterou jsem již absolvovala v českém školství). Jenže v každém čase to bylo trochu jiné. Nyní je to nejsilnější! Ano ty stíny! Stíny, které zosobňují mé vnitřní obavy z přítomnosti, neboť oni tu stále v nějaké podobě jsou, a budoucnosti, protože jsme se s tím ještě nevyrovnali, a ta tu budou jako součást toho, čemu říkáme souhrnně všeobecné vzdělání. K čemu jinému bychom se ty dějiny učili při každé příležitosti? Zatímco oni už dávno zaplatili za svou pošetilost a za své hříchy, my, na každém stupni vzdělání a po celý život opakujeme před učiteli jejich příběh, který však nemá žádnou mravní poučku jako tečku za tím hrozným vyprávěním.     

A přeci jen ta romantika dostává svůj díl představivosti. Od břehů se odrážejí lodě s dávnými poutníky, kteří míří ke Svatému městu, do míst, kde byl pohřben Spasitel. Dvě učebnice, dva různé pohledy! Jedna mluví o spirituální touze po putování, druhá o krvi. Takový že je člověk? Začínám to chápat, ale nevyslovuji zatím nic, co by znělo polovičatě a nikdo, na kom mi záleží, to plně nepochopil. Nejde však jen o to, co si myslím a vnímám já přes prizma své úcty k dějinám a zbytků sebeúcty před svým učitelem. Dějiny by se měli učit jen lidé zasvěcení. Není to nic pro ty, kterým to může škodit na charakteru, na duševním zdraví a ve víře.  

Na Jeruzalém!

Pluky mužů v bílých pláštích s rudými kříži se mísí se zástupy lidí, kteří bez zábran a zbraní s nemluvňaty v náručí jdou kolonizovat zemi, po které chodil Pán… Devět křížových výprav, devět příležitostí ke krutému poznání, které brzy po té rozlomí křehký duchovní svět lidí jako makový koláč s posypkou, co si dávám ke snídani s kávou, hltajíc nejen ten koláč, ale také příběh, který o mně nějakým způsobem rozhoduje. Přinejmenším v tom, jestli udělám tu pitomou zkoušku.   

Zatímco můj manžel čte noviny,  popíjí v klidu čaj s citrónem a přikusuje k němu rohlík se šunkou, pevně zaťatý do přítomnosti, která není o nic lepší, listuji ve svém poznámkovém sešitě a říkám si v duchu: ještě!…  ještě! Jeho templáři nezajímají a o dějiny ztratil zájem v době, kdy jsme se poprvé políbili pod rozkvetlou střemchou. Dopil čaj a zeptal se mne: "Kdy děláš tu zkoušku?"  Projela mnou jakási mrazivá hrůza a zůstala jsem viset pohledem na popsaných stránkách sešitu. A cítila jsem, jak se na mne posměšně dívá. Odpovídám zdrceně: "Ještě neumím letopočty." Směje se. On se mi směje! 
               

Někdo z mých předků poslal po svých potomcích do pozůstalostí zlatý prsten s maltézským křížem. Nyní ho mám já. Schovaný v krabičce potažené černým sametem. Měla bych si ho pověsit na řetízek. Pro štěstí! Ale jsem už velká holka a vím, že takové věci nepomáhají. Brzy budu sedět na chodbě se svými spolužáky, nervózně listovat sešitem, abych zjistila, že neumím vůbec nic o))))



Žádné komentáře:

Okomentovat