neděle 24. května 2015

Baroko: Opera v Anglii - Masque - VI. část



OPERA V ANGLII

MASQUE

Navázala jednak na domácí tradici aristokraticko-dvorského divadla hraného v maskách a podle toho označovaného jako masque.
Masque byla původně jakási školská hra s výchovným a mravoučným účelem, provozovaná ve školách (hlavně klášterních). Zároveň to byl i druh lidového zábavného divadla (maškarní průvody a hry). Z obou těchto zdrojů se masque postupně vyvinula ve svérázný jevištní útvar vysoké dvorské kultury s hudbou a tancem, provozovaný v maskách (odtud název). a her. Tradiční masque dosáhla vrcholu v 17. století zejména zásluhou spisovatele a básníka  a úspěšného divadelníka (přítele Shakespearova), autora především komedií a mravoučných her Benjamina (Bena)  Jonsona (1572 - cca1637).
Z tradice lidové masque vyrostla pak i ballad opera  (1728 The Beggers Opera)
Nejvýznamnějším skladatelem anglické opery před Händelem byl

Henry Purcell  (1659 - 1695 )

anglický skladatel, varhaník a zpěvák  - pocházel z hudebnické rodiny - otec Thomas Purcell byl tenorista a skladatel, působil ve Westminsterském opatství a též ve dvorních službách královských
Henry Purcell byl jako chlapec zpěvákem královské kapely (Chapel Royal) a dostal zde hudební vzdělání
1673 se stal asistentem královské sbírky hudebních nástrojů a v letech 1675 - 76 byl zaměstnán jako kopista ve Westminsterském opatství
1677 se stal jako nástupce Matthewa Locka skladatelem pro housle na královském dvoře
1679 nastoupil po Johnu Blowovi jako varhaník ve Westminsterském opatství
1682 - jmenován varhaníkem královské dvorní kapely
od roku 1683 mu byl svěřen dozor nad královskými dechovými a klávesovými nástroji
Purcell zemřel náhle, 21.listopadu 1695, stár pouhých 34 let -  když závěť napsal v den své smrti - příčina jeho smrti není dodnes jasná.. Pohřben ve Westminsterském opatství.

U M Ě L E C K Ý   V Ý Z N A M  Henryho  PURCELLA:

Purcell je jeden z nejvýznamnějších anglických barokních skladatelů, který vyšel z domácích tradic anglikánské i světské hudby, z domácích polyfonních tradic a obohatil je jednak o nosné a progresívní prvky italské, francouzské i německé, jednak o svůj vlastní osobnostní vklad vysoce talentovaného skladatele. Přísnou řemeslnou racionalitu svých předchůdců překonal vysokou emocionalitou a spontánností. Dodal své hudbě vysokou emocionalitu a bezprostřední působivost, znamenitě psal hudbu k činohrám, z níž četné koncertní suity (Abdelazer - nejznámější)

D í l o:

A/ INSTRUMENTÁLNÍ:
 Smyčcový orch: 3 Fantasie (tříhlasé)
 9 Fantasií (čtyřhlasých)
 Fantasia upon one Note (pětihlasá)
 1 Fantasie (šestihlasá)
 1 Fantasie (sedmihlasá)
 5 Pavan
 1 Ciaccona g-moll
 Smyčcový orch. s b.c.:
 3 Ouvertury (G,D,g)
 Sonaty
 Fantasia on a ground
 Cembalo: grounds (angl. varianta passacaglie), tunes, suity, samotné tance, variace,
 Varhany: hlavně VOLUNTARY /ies/ - chrámové instr. vložky, často improvizované.
JEVIŠTNÍ:
Opery:  Dido and Aeneas
Vz. 1689 – jediná Purcellova zcela prokomponovaná ”opera”. Je psána na ANGLICKÝ TEXT a považována za nejvýznamnější anglickou operu 17.století.  Je to stručné lyrické drama o Prologu a3 krátkých dějstvích – líčí smutný osud opuštěné Dido. Didonin žalozpěv před smrtí (When I am laid…”) je dokladem Purcellova mistrovství psychologické výrazové kresby.
Dílo se skládá z recitativů, árií (”Songs”) a sborů (ansámblů).
Opera má ”francouzskou ouverturu”, která byla tehdy všeobecně rozšířená – i u oper italských. Francouzská ouvertura ostatně nevznikla ve Francii, nýbrž v Itálii a ve Francii se pouze rozvinula.
JE ZDE I VLIV TRADIČNÍ ANGLICKÉ HRY SE ZPĚVY, TANCEM A PANTOMIMOU –MASQUE
DIDO byla dcerou krále v Tyru (Fénicie) a platí za mýtickou zakladatelku Kartága.. Byla nejprve provdána za Acherbase,  jehož však zabil Didonin bratr Pygmalion. Dido poté uprchla do severní Afriky, kde založila Kartágo. Zde se zamilovala do Aenea – hrdiny od Tróje (což byl typický ”polobůh” – jeho matkou byla sama Héra – manželka Diova). DIDO se z původní věrné vdovy, zachovávající smutek,  změnila ve vášnivou milenku Aeneovu. Aeneas ji ale nakonec opustil a Dido spáchala sebevraždu. SLAVNÉ BÁSNICKÉ ZPRACOVÁNÍ – VERGILIUS: ”Aeneis”
 + 5 tzv. "SEMI-OPERA" - víceméně hra se zpěvy (silnější podíl hudby než u běžné "scénické hudby" - tradice domácí Ballad opera a "masque" (viz zvl. text).
 1. The Prophetess or The History of Dioclesian,  1690
 2. King Arthur or The British Worthy, 1691
 3. The Fairy Queen, 1692 - podle Shakespearova "Snu noci svatojanské"
 4. The Tempest or The Enchated Island (1695) - podle Shakespearovy "Bouře"
 5. The Indian Queen, 1695
 b)   Scénické hudby: několik desítek !
 c)  Ostatní vokální: Ódy, Anthemy
 A N T H E M  (etymolog. z řec. ”antiphona”, možné též z ”hymnus”):  liturgický žánr anglikánské církve – pěstován od 16. Stol. (anglikánská církev založena Jindřichem VIII. v roce 1534 – ve stejném roce vznikl též Jezuitský řád): typově se renesanční anthem hlásil k motetu (sborový, proimitovaný, občas se sólistickými vstupy na způsob responsoriálního přednesu antifony – ostatně sám název ANTHEM se odvozuje právě z řeckého ANTIPHONA), v baroku to byla duchovní kantáta (hymnus) se sóly, sborem a orchestrem – zásadně na anglický text.
Převahu měla ovšem v Anglii (stejně tak jako v Německu) opera ITALSKÁ ve stylu opery seria. Pěstovali ji zde jednak rodilí Italové (Bononcini, Porpora, .....) jednak v Itálii vyškolení „neitalové“ – mezi nimi největší Georg Friedrich Händel.



Žádné komentáře:

Okomentovat