pátek 12. prosince 2014

Středověké kauzy: Případ „Tomáš Becket“




Tři normandští králové – co vyprávěl kronikář

Tři normanští králové - Vilém Dobyvatel, Vilém Ryšavý a Jindřich I. sloužili přijaté vlasti dobře, nastolili v Anglii vládu pořádku, udrželi mezi právy církve a právy panovníka přijatelnou rovnováhu a reformovali soudnictví. Angličané jim vděčili za mnoho a dobře to věděli. Anglosaský kronikář, kterého není možné podezřívat z nějaké shovívavosti k Normanům, po vylíčení smrti krále Jindřicha I. dodává:
„Byl to statečný člověk, který budil úctu i strach. Za jeho vlády se nikdo neodvážil činit druhému příkon. Nastolil vládu míru pro člověka i pro zvěř, a tomu, kdo cestoval jeho královstvím s nákladem zlata a stříbra, se nikdo neodvážil říci jiná než laskavá slova.“
Králův mír, to je veliká hodnota monarchie a tato hodnota jí také koncem patnáctého století zabezpečí vítězství.

Příběh začíná – Jindřich II. Planagenet a jeho rodinka

Jindřich I., určil za svoji dědičku dceru Matyldu, manželku hraběte z Anjou. Po králově smrti se však z čista jasna objevil jiný uchazeč o trůn. Byl jím Štěpán z Blois, vnuk Viléma Dobyvatele a syn jeho dcery Adély.
Typickým dobrodruhem této doby je Geoffroy z Mandeville, který zradil jak Matyldu, tak Štěpána, nechal se oběma uchazeči o trůn jmenovat dědičným šerifem hned v několika hrabstvích a zemřel po šťastném zásahu zbloudilého šípu v roce 1144.

V roce 1152 se mladý Jindřich, syn Matyldy, který se stal po smrti svého otce Geoffroye hrabětem z Anjou, konečně dohodl zásluhou canterburského arcibiskupa se Štěpánem. Církev, tentokrát jako úspěšný smírčí soudce, sepsala smlouvu, která byla podepsána v Wallingfordu a slavnostně potvrzena ve Westminsteru.
Štěpán adoptoval Jindřicha, přibral ho k řízení království a učinil svým dědicem. Štěpán a Jindřich, „biskupové, hrabata a všichni zámožní lidé“ přísahali, že napříště bude v celé Anglii vládnout mír a jednota. Brzy poté Štěpán zemřel a Jindřich se stal králem, kterého všichni přijali s velkým nadšením, „protože byl spravedlivý“.

Jindřich II. Plantagenet pocházel z mocné, ale kruté rodiny. Mezi jeho předky v Anjou byl jeden muž, kterému se říkalo Černá lyska, a ten prý dal svou ženu upálit a svého syna přinutil, aby prosil o milost na čtyřech osedlán jako kůň. Jedna z jeho babiček - hraběnka z Anjou - měla pověst čarodějnice a říkalo se o ní, že jednou vyletěla z kostela oknem.
Jeho syn Richard později prohlásí, že taková rodina musela být znesvářena, protože všichni pocházeli z ďábla a k ďáblu se také všichni vraceli.

Život krále začíná, ale trochu divoce …

Sám Jindřich II. byl drsné povahy, měl „sílu sopky“, ale vyznačoval se i překvapivou vzdělaností a okouzlujícími způsoby. Statný jinoch s býčí šíjí a krátce přistřiženými ryšavými vlasy se zalíbil francouzské královně Eleonoře Akvitánské, když přišel složit manskou přísahu slabému králi Ludvíku VII. za Maine a Anjou. Eleonora, žena temperamentu stejně prudkého, jako byl anjouský, říkala se smutným povzdechem, že si vzala za manžela „mnicha a ne krále“.  Královna a mladý Jindřich se rychle dorozuměli. Eleonora dosáhla rozvodu a o dva měsíce později si ve svých dvaceti sedmi letech vzala za manžela tohoto devatenáctiletého mladíka, kterému přinesla věnem rozsáhlé vévodství akvitánské, tj. Limousin, Gaskoňsko a Périgord s právy lenní svrchovaností nad Auvergne a hrabstvím toulonským.

Obnovení normanského pořádku

Jindřich II. prokáže Anglii platné služby stejně jako jeho předek Vilém Dobyvatel právě svou povahou cizince. Do země úplně rozvrácené anarchií přišel plný energie, rozhodnut tnout do živého a obnovit v zemi normanský pořádek. Vládci tolika kontinentálních zemí, kde mohl získat velká vojska, se odbojníci neodvážili odporovat. Jindřich jim přikázal: snížit nebo úplně strhnout všechny hradní věže, které byly postaveny bez povolení. V zemi byly znovu vybírány daně a šerifové byli znovu odvolatelní. Čtyřicetidenní feudální služba nemohla anjouskému mocnáři při jeho akvitánských a normanských taženích stačit. Proto Jindřich II. nahradil tuto službu daní v hotových penězích, která mu dovolila zaplatit námezdní vojáky.

V této době již mnoho anglických šlechticů odvyklo válčení a nahradilo opravdový boj rytířskými souboji a turnaji. Stejně jako někteří dnešní rekruti se dávali zprostit vojenské služby pod více méně vynalézavými záminkami. Odbojný pán mohl žít snad jenom ve vzdálených okrajových oblastech, a tak od této doby začínají všechny velké vzpoury v hrabstvích na hranicích Skotska a Walesu.

Byl a nebyl anglický král? Byl anglický a jeden z největších

Jindřich II., který již zdědil po matce Matyldě vévodství normanské a po otci Geoffroyi z Anjou Maine a Anjou, byl teď ve Francii daleko mocnější než francouzský král. Jen stěží ho lze nazývat anglickým králem. Z třiceti pět let své vlády neprožije na druhé straně La Mance víc než třináct let. Od roku 1158 do roku 1163 vůbec neopustil Francii. Ve skutečnosti je mocnářem, pro kterého je Anglie jenom jednou provincií, ale tento muž, jazykem i sklony zcela Francouz, je jedním z největších anglických králů. Ale jestliže Jindřichovi jeho povaha cizince dala v řízení anglických záležitostí větší svobodu ducha a jednání, pak různorodost jeho království pro něj byla kamenem úrazu. Pouta mezi Normandií, Anglií a Akvitánií byla pouze umělá. Jindřich II. určitě často přemýšlel o tom, že se prohlásí zároveň francouzským i anglickým králem. Kdyby se mu to podařilo, stala by se možná Anglie na dlouhá staletí francouzskou provincií. Ale jak se často stává, události zvítězily nad tužbami. Králova vášeň pro pořádek jej připoutala k anglickým sporům. Tak ubíhal čas i život.

Tomáš Becket přichází

Arcibiskup canterburský Theobald, který chtěl mít v blízkosti mladého panovníka-cizince spolehlivého člověka, mu doporučil jednoho ze svých kleriků, Tomáše Becketa. Ten se Jindřichovi okamžitě tak zalíbil, že jej jmenoval kancléřem. Kancléř byl hodnostář, jehož význam v královské radě tehdy vzrůstal na úkor představitele soudní moci - justiciára.  Becket, osmatřicetiletý muž z čistě normanské krve, byl synem bohatého obchodníka z londýnské City. Byl vychován jako šlechtický syn, když však jeho rodina přišla na mizinu, stal se klerikem arcibiskupa Theobalda, který pocházel ze stejné normanské vesnice jako starý Becket. Arcibiskup, který měl Becketa upřímně rád, poznal, že jeho schopnosti jsou spíše schopnostmi dobrého administrátora než dobrého kněze, a dal ho tedy králi.

Nerozluční přátelé

Od té chvíle byli panovník a jeho služebník nerozluční. Král ihned ocenil tohoto mladého ministra, výborného jezdce a znamenitého sokolníka, který byl schopen s ním soupeřit v každé, i sebenáročnější zábavě a byl skvělý i ve své práci.  Právě Becket měl po smrti krále Štěpána velkou zásluhu na rychlém zavedení pořádku. Úspěch udělal z kancléře pyšného a mocného muže. K polnímu tažení do Vexinu v roce 1160 přivedl králi sedm set rytířů z vlastního panství, dalších dvanáct set, které najal, a čtyři tisíce vojáků, tedy skutečnou soukromou armádu. Becket sám, ačkoli byl kněz, vyzval na této válečné výpravě jednoho francouzského rytíře na souboj a vyhodil ho ze sedla.

Becket – kněz nebo voják?

Po smrti arcibiskupa Theobalda se Jindřich II. rozhodl předat uprázdněnou canterburskou stolici Becketovi. Mniši a biskupové, kteří měli tohoto hodnostáře volit, trochu reptali, pro ně nebyl Becket kněz, ale spíše voják. Sám kancléř s poukazem na svůj laický oblek řekl králi se smíchem:
„To ale vybíráte krásný úbor, abyste jej hodil na hlavu mnichům z Canterbury!“
Když pak úřad přijal, pravil: „Brzy mě budete nenávidět stejně, jako mě nyní máte rád, protože si v církevních záležitostech osobujete autoritu, kterou já nebudu trpět. Canterburský arcibiskup má na vybranou - buď hřešit proti Bohu nebo hřešit proti králi!“
Případ tohoto světského velmože, který se změní v asketu, jakmile se stane arcibiskupem, si určitě zaslouží pozornost. Od té doby věnuje Becket všechen svůj čas jenom náboženským věcem a modlitbě. V okamžiku smrti je oblečen do žíněného roucha a na těle má jizvy po kajícném mrskání. Canterburská stolice proměnila již mírného Anselma ve výbojného arcibiskupa a nyní učiní z kancléře Becketa, králova služebníka, nejdříve odbojníka a nakonec světce. Při četbě Becketova životopisu se nám zdá, že tento zajímavý muž se snažil nejprve být dokonalým ministrem a potom zase dokonalým církevním hodnostářem, tak dokonalým, jak si jen lze představit. Povaha, ve které se mísí úzkostlivá svědomitost s pýchou.

Jádro sporu

Předmětem jednání mezi králem a církví již nebyla otázka investitury, ale obdobný problém, otázka církevních soudů. Když Dobyvatel a Lanfranc rozdělili soudní dvory na občanské a církevní, chtěli církevním soudům přenechat jenom pře, které se týkaly víry. Církev však postupně začala dělat ze všech procesů pře církevní. Porušilo se vlastnické právo? To je přece křivá přísaha, a tedy záležitost, která se týká víry. Obžalovaní nechtěli být souzeni jinými než církevními soudy, které byly shovívavější než soudy královy, neodsuzovaly k smrti ani ke zmrzačení a dokonce pro nedostatek žalářů jenom málokdy i do vězení, ale jenom k pokání nebo k pokutě. Klerikové podléhali výhradně tribunálům svého řádu. Tak i klerik, který vraždil, vyvázl skoro vždycky dost lacino. To byla „v době, kdy každý notářský klerik byl klerikem v náboženském smyslu toho slova“, velmi těžká situace.

Pro ničemného mladíka nebylo nic snadnějšího, než přijmout nižší kněžské svěcení a uniknout tak světským zákonům. Římský soudní dvůr si kromě toho vyhrazoval právo předvolávat každou církevní při a pokuty tak utíkaly královské pokladně. Kdyby toto zasahování do občanských záležitostí nebylo potlačeno, anglický král by brzy nebyl ve své vlastní zemi vůbec pánem.

Clarendonská ustanovení

Jindřich II. žádal, aby klerik, kterého církevní soud uznal vinným, byl zbaven hodnosti. Provinilec, který se znovu stal laikem, by tak mohl být předán světské spravedlnosti. Tomáš se tomu vzepřel s tím, že viník nemůže být za jeden a tentýž zločin trestán dvakrát. Král vzkypěl hněvem a svolal koncil do Clarendonu, na kterém Becket pod hrozbou smrtí podepsal Clarendonská ustanovení, která znamenala královo vítězství. Arcibiskup se však svou přísahou necítil vázán, protože ji složil pod nátlakem. Papež Alexander ho z ní vyvázal. Arcibiskup, odsouzený soudním dvorem baronů, opustil - hrdý, s berlou v ruce, poražený, ale nepokořený - Anglii a z Vézelay, kam se utekl, stíhal všechny své nepřátele klatbami.

Král nemůže nikdy riskovat církevní klatbu

Jakkoli byla Jindřichova moc velká, nestačila na to, aby se beztrestně vystavil nebezpečí exkomunikace nebo riskoval pro své království církevní klatbu, která by pro národ znamenala ztrátu svátostí. V době jedné jediné víry by na to mohl lid reagovat svržením monarchie. Král se nemohl bez pokoření vzdát Clarendonských úmluv a arcibiskup je odmítal uznat.

Schůzka krále s Becketem

Nakonec se Jindřich sešel s Becketem ve Fretevalu, naoko se ním smířil a žádal na něm pouze, aby přísahal, že od nynějška bude dodržovat platné obyčeje anglického království. Ale jakmile Becket vystoupil na anglickém břehu, dostal na svou žádost od papeže listiny, které mu dávaly právo sesadit biskupy, kteří ho v době královské nemilosti zradili.

 Osudový výkřik pro Becketa - Mí poddaní jsou zbabělci!!-

Avšak příkaz, že žádný poddaný nemá právo dopisovat si bez králova svolení s papežem, byl jedním ze zákonů, které vyhlásil Dobyvatel. Král se tuto novinu dozvěděl, když slavil vánoční svátky nedaleko Lisieux. Vzkypěl hněvem a řekl: „Mojí poddaní jsou zbabělci a muži bez srdce. Nedbají na věrnost, kterou jsou svému králi povinni, dovolí, abych se stal šaškem nějakého kněze nízkého původu.“
Čtyři rytíři, kteří byli svědky tohoto výroku, se potichu vytratili, přeplavili se prvním člunem přes La Manche a po příjezdu do Canterbury pohrozili arcibiskupovi slovy: „Odpusť biskupům!“ Becket, stejnou měrou prelát i voják, jim odpověděl směle a pohrdavě. Chviličku poté však již jeho mozek, rozpolcený jejich meči, třísnil stupně oltáře.

Král truchlí

Když se král o tomto zločinu dozvěděl, byl tak zoufalý, že se na pět neděl uzavřel do samoty. Byl příliš bystrý, aby nepochopil, že Becketova smrt je pro Řím velikým mravním vítězstvím. Lid, který za Becketova života váhal mezi králem a arcibiskupem, se bez výjimky postavil na mučedníkovu stranu. Celá tři následující století byla pouť do Canterbury jedním z trvalých rysů anglického života. Všichni královi nepřátelé zvedli hlavu.

Král se zřekl Claderonských úmluv

Král, aby okamžitě čelil tomu nejnaléhavějšímu, uklidnil papeže tím, že se zřekl Clarendonských úmluv, dále slavnostně slíbil, že canterburské stolici vrátí zabavené statky, pošle templářům peníze na obranu Kristova hrobu, vybuduje kláštery (tak byl kromě jiných vystavěn Newstead, budoucí sídlo rodiny lorda Byrona) a konečně že potře schismatické Iry. Ale i jeho žena a děti se proti němu postavily.

Korunovace krále Richarda

Jindřich se však přesto ke svým synům zachoval dobře. Staršího syna - Jindřicha - dal ještě za svého života korunovat na anglického krále a druhému synovi - Richardovi - odkázal jako dědictví po matce Akvitánii a Poitou. Když pak po nich žádal, aby některé zámky postoupili nejmladšímu bratrovi Janovi, oba to odmítli a podněcováni svou matkou Eleonorou se postavili do čela šlechtické ligy, namířené proti jejich otci. Tak znovu po dvou generacích propuklo rodinné záští domu z Anjou. Všichni tito Plantageneti v sobě měli velké schopnosti, ale pocházeli z ďábla a k ďáblovi se vraceli.

Jindřichovo pokání

Jindřich II. i za tohoto nebezpečí prokázal velkou energii. Bez meškání se vydal z pevniny, kde právě dlel, do Anglie, aby vzpouru potlačil. Po přistání se vydal rovnou do Canterbury, seskočil z koně, odebral se pěšky ke hrobu Tomáše Becketa a po dlouhých modlitbách se vysvlékl ze šatů a dal se sedmdesáti mnichy kajícně zmrskat. Po tomto svém činu na všech stranách zvítězil. Šlechta se poddala a synové mu složili manskou přísahu. A když se vše vrátilo k dřívějšímu pořádku, byla rozřešena i otázka církevních soudů po dobrém - klerikové, kteří byli obviněni ze zrady, podléhali občanským soudům, další, kteří byli obviněni jenom z věrolomnosti (zabití či krádeže), církevním soudům.

Nebylo to dokonalé řešení, neboť angličtí poddaní, kteří se provinili vraždou nebo loupeží, si pak mohli dlouhou dobu stěžovat na „výhody kněžstva“. Pro tento pokulhávající kompromis si dva nejpozoruhodnější muži své doby zničili životy a přátelství.

Literatura:
Církevní dějiny: přednášky a poznámky z mého soukromého archivu
Maurois A.: Dějiny Anglie
Šusta: Dějiny středověku

Franzen: Církevní dějiny- Středověk

Žádné komentáře:

Okomentovat